Navigation

Latest Articles

Forum Threads

Audioprov

Klicka och lyssna på prov ur böckerna

Köp fotoutrustning

Uppsala Foto Kompani

Recensioner Foto

Digital Photography Review

TV-Tablå

TV-Guide.nu

Movie Database

Internet Movie database

Recensioner

Björns krigsfilmer

Vi rekommenderar:

krigsfilm.se

Gamespot

Game News

Militära spel

Speltillverkaren Matrix Games

Läs nyheter

Läs senaste nyheterna

Login

Username

Password

Forgotten your password?
Request a new one here.

Users Online

· Guests Online: 2

· Members Online: 0

· Total Members: 66
· Newest Member: Ulf Lindqvist

Kanalgenombrottet

Kanalgenombrottet#

Dambusters

Dambusters#

Waterloo

Waterloo#

Writing Coach

K. M. Weiland

View Thread

HQ » Diskutera böckerna » Diskutera Tamelanders böcker
 Print Thread
9:e april (boken)
Adam
Ja, då har jag slutligen läst den 9:e april, vilket också var den kvarvarande boken av Tamelander som jag ännu inte läst. Så här kommer lite kortfattade kommentarer.

Först och främst vill jag påpeka att mina kunskaper om invasionen av Norge är ganska begränsade. Trots att jag är intresserad av 2:a världskriget har ändå invasionen av Norge blivit ett litet mellanspel, mellan Polenkampanjen och den franska kampanjen. Men just därför fick jag extra stor behållning av boken. Jag lärde mig mycket nytt och det var framförallt intressant att se att tyskarna inte direkt hade någon numerär överlägsenhet på marken.

Det var även en nyhet att så få fallskärmstrupper användes. Av någon anledning har jag fått för mig att det användes en hel del sådana trupper, men så var ju inte fallet. Det blev sålunda många aha-upplevelser när jag läste boken och det var riktigt trevligt.

Till sist vill jag dock påpeka ett litet stavfel (eller 'typo' som jänkarna säger). I pocketversionen, sidan 231. På fjärde raden står det "kompainerna", vilket jag antar ska vara "kompanierna". Fast detta kände ni kanske redan till?

Som vanligt en väldigt bra bok. Keep 'em coming. Smile
Man ska osäkra sin revolver när statsmän talar om Gud. - Sverker Åström

B Hellqvist
Jag kan bara instämma - mina kunskaper om Norgefälttåget var begränsade, och det var en hel del i boken som överraskade. Klart läsvärd bok!

michael
Jag hade samma aha-upplevelser när vi skrev boken. Fälttåget beskrivs ofta bara i föregående i böcker som har andra huvudämnen. Det är då lätt att få intrycket att det handlar om ett överlägset blixtanfall med företrädesvis luftburna trupper.

Lars Lundqvist
Jag reste i Nordnorge (Narvik, Lofoten, Tromsö) för ett 10-tal år sedan. Var inte så nördig på 2VK då (som nu) men såg en del här och där. Talade vid ett tillfälle med en äldre norrman som uttryckte sig mkt bittert över svenskarnas engagemang under Norges ockupation. Senare har jag sett siffror på det norska frivillig-engagemanget i finska vinterkriget (850 man?)-som var väldigt beskedligt, i vart fall i jmf med det svenska. Vad kan det bero på, är det den hsitoriska kopplingen mellan Sve och Fin som lyser igenom eller fanns det andra faktorer varför inte norrmännen kände samma ansvar att stötta finnarna?

Johan Lupander
Surikat skrev:
Jag reste i Nordnorge (Narvik, Lofoten, Tromsö) för ett 10-tal år sedan. Var inte så nördig på 2VK då (som nu) men såg en del här och där. Talade vid ett tillfälle med en äldre norrman som uttryckte sig mkt bittert över svenskarnas engagemang under Norges ockupation. Senare har jag sett siffror på det norska frivillig-engagemanget i finska vinterkriget (850 man?)-som var väldigt beskedligt, i vart fall i jmf med det svenska. Vad kan det bero på, är det den hsitoriska kopplingen mellan Sve och Fin som lyser igenom eller fanns det andra faktorer varför inte norrmännen kände samma ansvar att stötta finnarna?

Sveriges agerande under april-maj 1940 var tämligen förvirrat och norrmännen kan nog ha skäl så här i efterhand att vara bittra på just det. "När en norrman emigrerar till Sverige sjunker den genomsnittliga intelligenskvoten i båda länderna"

Sverige - Finland? Tja, glöm inte att Finland var en del av det svenska riket nästan dubbelt så länge som Skåne nu varit det (visst, en i viss mån diffus definitionsfråga). Det hade nog satt sina spår i den svenska folksjälen ännu vid den tiden (1939)! För att citera inskriptionen på en gravsten över saknade svenska Finlandsfrivilliga: "För Nordens frihet och Sveriges ära"
'Blessed is the man who, having nothing to say,
abstains from giving in words evidence of the fact'.
George Eliot

Lars Lundqvist
Jag försöker förstå den norska irritationen över det svenska agerandet i ljuset av att norrmännen förlitade sig på att Storbrittanien skulle skydda landet mot aggression. Det samt det tarvliga agerandet i början av april samt de quislingska tendenserna i det norska samhället som grundläggande faktorer för att det gick käpprätt åt fjorden. Kanske kan vara skönt att skylla på det tysk-vänliga Sverige!?

Mille
Surikat skrev:
Jag försöker förstå den norska irritationen över det svenska agerandet i ljuset av att norrmännen förlitade sig på att Storbrittanien skulle skydda landet mot aggression. Det samt det tarvliga agerandet i början av april samt de quislingska tendenserna i det norska samhället som grundläggande faktorer för att det gick käpprätt åt fjorden. Kanske kan vara skönt att skylla på det tysk-vänliga Sverige!?

Att Norge förlitade sig på Storbritannien vet jag inte. Norge vägrade Storbritannien att minera Norska farvatten Storbritannien planerade en ockupation av Norge i ett syfte att förebygga en tysk aggression mot landet.

Som det har sagt tidigare så var läget i Sverige väldigt förvirrat under våren 1940. Sverige vägrade låta den Norska kungen fly via Sverige utan att interneras, man visste inte heller om tyskarna skulle fortsätta till Sverige via Norge. Min släkt är från Narvik och dom upplevde striderna kring Narvik och ockupationen och jag har aldrig hört dom tala illa om Sveriges uppträdande under kriget.

Det är klart att det finns dom som var/är emot Sveriges agerande under våren 1940, men jag tror att de är i stor minoritet om man ser till dom som var besvikna över "förrädarna" som höll sig till Quisling.

http://millerjord.zoomin.se
Johan Lupander
Mille skrev:
Att Norge förlitade sig på Storbritannien vet jag inte. Norge vägrade Storbritannien att minera Norska farvatten Storbritannien planerade en ockupation av Norge i ett syfte att förebygga en tysk aggression mot landet.

Jag tycker Micke beskriver bakgrunden bra i sin bok.

Det var nog en allmän föreställning att Royal Navy behärskade Nordsjön och att något tyskt anfall mot Norge sjövägen därmed var uteslutet (annat än möjligen mot den sydöstra delen av landet). Detta gällde inte minst den norska politiska och militära ledningen.

Vägran att låta en krigförande (Storbrittanien) minera inre norska farvatten var i högsta grad rimlig för ett neutralt land.

Syftet med de planerade brittiska operationerna mot norska hamnstäder var inte att skydda Norge utan att skära av tillförseln av svensk järnmalm till Tyskland. Omvänt var det ett tyskt mål att säkerställa dessa transporter. Tyskarna hann först.
'Blessed is the man who, having nothing to say,
abstains from giving in words evidence of the fact'.
George Eliot

Mille
Ja det är ju en tolkningsfråga hur man tolkar Surikarts inlägg.

norrmännen förlitade sig på att Storbrittanien skulle skydda landet mot aggression

Jag valde att tolka som han skriver och förutsätter att, om han menade detta p g a storbritanniens marina dominans i Nordsjön så hade han nämnt det.

Men precis som du säger Johan så gav det en viss falsk trygghet.

http://millerjord.zoomin.se
Torbjorn Aronsson
Boken har nu recenserats av Arne Håkon på Skalman: http://recensione....php?id=71.
Edited by Torbjorn Aronsson on 2007-06-23 19:22

http://www.torbjornaronsson.se
Torbjorn Aronsson
Hej alla HQ:are, oj det var länge sedan jag skrev något här. De senaste åren har jag sysslat med konsthistoria, så jag har inte haft så mycket att bidra med i diskussionerna här. Men jag har tittat in ibland. Den nionde april var faktiskt en viktig källa i inledningen till ett kapitel i boken 100 år och hundra konstnärer: Jämtlands läns konstförenings jubileumsbok: Jämtland Härjedalen 1912-2012: http://www.bokus....onstnarer/

http://www.torbjornaronsson.se
michael
Kul att vi bidragit med någonting. Smile

Jump to Forum:
Render time: 0.36 seconds
3,000,140 unique visits