Navigation

Latest Articles

Forum Threads

Audioprov

Klicka och lyssna på prov ur böckerna

Köp fotoutrustning

Uppsala Foto Kompani

Recensioner Foto

Digital Photography Review

TV-Tablå

TV-Guide.nu

Movie Database

Internet Movie database

Recensioner

Björns krigsfilmer

Vi rekommenderar:

krigsfilm.se

Gamespot

Game News

Militära spel

Speltillverkaren Matrix Games

Läs nyheter

Läs senaste nyheterna

Login

Username

Password

Forgotten your password?
Request a new one here.

Users Online

· Guests Online: 1

· Members Online: 0

· Total Members: 66
· Newest Member: Ulf Lindqvist

Kanalgenombrottet

Kanalgenombrottet#

Dambusters

Dambusters#

Waterloo

Waterloo#

Writing Coach

K. M. Weiland

View Thread

HQ » Allmänt » Allmänna trådar
 Print Thread
Militärhistorisk turism
B Hellqvist
Jag besökte London och Portsmouth på semestern, och tänkte dela med mig några intryck och tips.

I London besökte jag HMS Belfast, kryssaren från 2VK som ligger i Themsen. Den är väl värd ett besök om man har det minsta intresse för sjökrigföring. Så gott som hela fartyget är tillgängligt för besökare, och man har återskapat miljöer med sjömansdockor på några ställen. Avsätt minst 1-2 timmar för besöket.

Jag hade tänkt besöka Imperial War Museum, men fick veta att det var stängt för ombyggnad av utställningen, så det fick bli National Army Museum istället. På väg till NAM så passerade jag Royal Hospital, där "the Chelsea Pensioners" bor. Jag kan rekommendera ett besök där. Sjukhuset stammar från 1680-talet, och 300 veteraner tillbringar sina sista år där. Jag fick tillfälle att tala med flera av dem, och vill man få personlig kontakt med krigsveteraner finns det få bättre ställen. NAM är värt ett besök, även om museet är lite slitet (det kommer att renoveras och få en ny utställning om något år). Man får en bra överblick över den brittiska arméns historia, och bör avsätta åtminstone ett par timmar för besöket. Museibutiken är välförsedd. Jag besökte även RAF-museet i Hendon, cirka 30 minuter med t-banan från city och 10-15 minuters promenad från Colindales station. Museet är en guldgruva för alla med flygintresse, och kan lätt ta 4-5 timmar för entusiasten att ta sig igenom. Flera sällsynta eller unika plan finns utställda, som en av världens två intakta Ju-87 Stuka, en Messerschmitt 110, en 262:a, med flera... Fritt inträde kompenseras av en synnerligen välsorterad museibutik...

I Portsmouth ligger HMS Victory, men det finns mycket mer att se. HMS Warrior från 1860 är ett epokgörande krigsfartyg som blivit pietetsfullt restaurerat. Det nya Mary Rose-museet visar vraket från 1545, och även om vi är bortskämda med det betydligt mer kompletta Vasa, så ger de bärgade föremålen från vraket en närmast unik insikt i 1500-talet. Det finns mer att se, så jag rekommenderar kombinationsbiljetten. Räkna med 5-6 timmar för rubbet, och då får man inte söla. I Portsmouth finns även D-dagsmuseet, som är lagom stort och kan klaras av på 1-2 timmar (ta lokal buss till museet, då det är en bit att gå från järnvägsstationen). Man kan ta sig till Portsmouth från London med något av de många tågen. Färden från London tar 1,5-2 timmar, kostar omkring 350:- för enkel resa, och man anländer till stationen Portsmouth Harbour, tre minuters gångväg från ingången till den historiska hamnen. Ett tips är att åka från London så att man är framme när allt öppnar vid 10, och resa tillbaka vid 6-snåret, när museerna stängt.

Storbritannien är knôkat med historia, så den intresserade kan lätt spendera hela semestern på sevärdheter. Jag önskar att jag hade haft mer tid...

Johan Lupander
Trevligt initiativ att skriva om militärhistoria ur turistisk synvinkel!

Storbritannien är överhuvudtaget ett fantastiskt resmål, frånsett att de kör på fel sida! Det finns hur mycket historia som helst i alla tänkbara permutationer, med fördelen att större delen av landet ungått förödelse då det inte varit krigsskådeplats (annat än för luft- och sjökrig) i stor skala på mer än 500 år. Det är man tämligen ensam om i Europa ...

I USA har man på sina ställen gjort militär historia till business - ta t ex Ft. Ticonderoga i Hudson-dalen (norra NY state) där historiens lilla fort med jordvallar och träpallisad ersatts med en befästning i sten, med murar, torn och 24 punds skeppskanoner. Allt lika autentiskt som Törnrosa-slottet i Disneylands Magic Kingdom ... Det sagt finns i USA fantastiska resmål för en militärhistoriker, där amerikanerna verkligen visar vad man kan åstadkomma med patriotism, modern teknik och gott om pengar!
'Blessed is the man who, having nothing to say,
abstains from giving in words evidence of the fact'.
George Eliot

B Hellqvist
Vi är ett gäng som planerar att åka ner till Normandie till 70-årsdagen av D-dagen. Vi kommer att hyra ett hus och ha det som bas för utfärder och slagfältsvandringar under en vecka. Det är nog bästa sättet att resa, så att man inte behöver släpa runt lidande familjemedlemmar till gamla bunkrar och museer...

Johan Lupander
Med lämplig planering kan lidandet minimeras och utbytet maximeras. Mina söner - indoktrinerade med sunda intressen sedan barnsben - har med glädje följt mig på t ex det franska armémuseet och RAF-museet i Hendon medan mor examinerat butikerna på Champs Elysee resp Oxford Street ...

I Normandie är kanske inte shoppingmöjlighterna av samma kaliber, men Rouen är ingen liten stad och den allmänt historiskt intresserade kan ju titta på tapeten i Bayeux (ett måste för alla). Min hustru hade faktiskt utbyte av invasionsmuseet i Caen ... men hon är härdad sedan decennier ...
'Blessed is the man who, having nothing to say,
abstains from giving in words evidence of the fact'.
George Eliot

Thimmig
Kan rekommendera lite sevärdheter hos våra finska bröder som jag besökte nu under sommaren. Till att börja med så finns Krigsmuséet på Elisabethsgatan i Helsingfors med en suverän utställning om vinterkriget. På Sveaborg finns även en filial till detta samt museiubåten Vessiko. Sen finns det Frontmannamuseet i Lappvik och i Hangö finns många spår från ryssarnas ockupation av området. I St Michel finns Högkvartersmuseet där Mannerheim hade sitt högkvarter och där finns även hans järnvägsvagn där Mannerheim bl.a. tog emot besök från Hitler i juni 1942. I östra Finland finns Rukkajärvifronten: http://www.lieksa.fi/dman/Document.phx?documentId=rd16612145635745&cmd=download
I Suomussalmi finns ett museum om det kända slaget under Vinterkriget.
Har besökt samtliga och kan rekommendera dem alla. Utöver detta kan Mannerheim-museet i Brunnsparken i Helsingfors också varmt rekommenderas.
Pauke Pauke

B Hellqvist
Jag har funderingar på att åka över till Helsingfors nästa år, och eventuellt ta svängen över till Tallinn. Tips på militära sevärdheter i Tallinn?

Thimmig
Tallinn har faktiskt en vacker gammal historisk stadskärna, men det känner du säkert till. Jag kan peka ut det tämligen nyöppnade Seaplane Harbour Museum och även Hotel Viro och KGB Muséet. Det finns också ett litet ockupationsmuseum som var litet, men innehållsrikt. Av rent militärhistorisk art finns det tyvärr ganska lite i just Tallinn men jag kan ändå rekommendera flera platser i Gamla Stan, såsom Svarthuvudenas hus, Kyrkorna på Domberget, Ringmuren runt staden och av lite nyare Sångarfältet där den sjungande revolutionen drog igång 1988. Minns även att jag under min första resa 2002 till Tallinn besökte ett stort gravfält där ryssarna hade mördat massa ester och slängt dem i en massgrav men detta måste jag kolla upp i min resedagbok.
Pauke Pauke

Thimmig
Här har du lite ytterligare Estlandstips: http://en.tracesofwar.com/country.asp?countryid=35
Pauke Pauke

Jump to Forum:
Render time: 0.47 seconds
2,959,940 unique visits