Navigation

Latest Articles

Forum Threads

Audioprov

Klicka och lyssna på prov ur böckerna

Köp fotoutrustning

Uppsala Foto Kompani

Recensioner Foto

Digital Photography Review

TV-Tablå

TV-Guide.nu

Movie Database

Internet Movie database

Recensioner

Björns krigsfilmer

Vi rekommenderar:

krigsfilm.se

Gamespot

Game News

Militära spel

Speltillverkaren Matrix Games

Läs nyheter

Läs senaste nyheterna

Login

Username

Password

Forgotten your password?
Request a new one here.

Users Online

· Guests Online: 2

· Members Online: 0

· Total Members: 66
· Newest Member: Ulf Lindqvist

Kanalgenombrottet

Kanalgenombrottet#

Dambusters

Dambusters#

Waterloo

Waterloo#

Writing Coach

K. M. Weiland

View Thread

HQ » Filmer och TV-serier » Militära filmer
 Print Thread
"Unsere Mütter, unsere Väter" - tysk miniserie om 2VK
B Hellqvist
"Våra mödrar, våra fäder" är en tysk miniserie om tre 90-minutersavsnitt som utspelar sig under 2VK, och som har premiär nu i dagarna. Serien tycks handla om två-tre soldater och ett par jämnåriga kvinnor, den ena sjuksköterska vid fronten, den andra sångerska. Tyska arméns förbrytelser på östfronten verkar avhandlas (avrättning av misstänkta partisaner, etc). Operation Zitadelle får tydligen visst utrymme. Man får även följa några judiska personers öde. Serien kommer att släppas på DVD i Tyskland om några dagar. Serien visas på ZDF, och ska vara den dyraste tyska tv-produktionen någonsin.

Trailer.

Svensk TV kommer att visa serien senare i år.

HR Larsson
Stort tack för detta info Smile

Har just sett 1:a avsnittet på ZDF.de. Delarna som handlar om de två bröderna vid det motoriserade infanteriet på östfronten verkar riktigt bra, lite som en tysk version av "Pacific".

Man får dock ha överseende med att en och annan MG-42:a dyker upp redan 1941, men inte ens i en tysk film tycks man fatta att använda det utfällbara axelstödet till MP-40:n Angry

En annan grej är att som jag förstod tillhörde dom "60-motoriserade" ...är det 60:e Mot.divisionen (som mest rekryterades från Danzig/Westpreussen) bör dom isf befinna sig i Ukraina för att sedan hamna i Stalingrad??

HR Larsson
Har nu kollat igenom samtliga avsnitt, och serien tappar tyvärr lite i sista avsnittet.

Men kortfattat:

De flesta stridsscener är helt ok (även om matrielen inte är helt tidsmässigt korrekt), vissa slår t o m scenerna i Stalingrad. Ryssarna framstår som ganska brutala, ffa när dom erövrar ett tyskt fältlassarett. Polska partisanernas ovilja mot judar skildras.

Det finns dock en hel del sakfel samt ologiska saker. Till det förstnämnda är att konsekvent i texter nämna orter som innan 1939 var tyska med polska namn, exv Gliwice, Klodzko, Raziborz mm (det är trots allt en tysk film). Detta kan jag iofs köpa eftersom en tysk film av denna dignitet förmodligen, av rättsliga skäl, måste späckas med en viss dos "anti-revanschism" för att öht få visas.

Till det ologiska hör en del bizarra saker som varför en av huvudpersonerna, tysk underofficer i wehrmacht plockas ut som specialchaufför till en SS-einzatsbefälhavare(!?).

Men min tyska är endast på ca 80%-nivå så en del detaljerad konversation har jag iofs missat.

Ps
De polska partisanerna, i sista avsnittet, änvänder iaf axelstödet på MP-40:n ;-)

Lennart C
Serien visas på SVT i juni. Det svenska namnet blir "Krigets unga hjärtan".http://www.svd.se...054352.svd

Adam
HR Larsson wrote:
En annan grej är att som jag förstod tillhörde dom "60-motoriserade" ...är det 60:e Mot.divisionen (som mest rekryterades från Danzig/Westpreussen) bör dom isf befinna sig i Ukraina för att sedan hamna i Stalingrad??

I de två avsnitt som visats på SVT hittills (sista går ikväll) så har det framkommit att de tillhört 60 infanteriregementet. Under Zitadelle framgår det att de är knutna till 262 infanteridivisionen.

Och angående det. Flera gånger nämner de att plutonen är en del av "Vinthuntkompaniet". Fanns ett sådant kompani på riktigt? Var det vanligt att tyska kompanier hade den typen av smeknamn?

För mig lät det lite fånigt med ett sådant namn. Men filmmakarna skryter med att tre olika experter på historia har gått igenom manuset för att korrigera faktafel, och då borde ju ett sådant namn utgått med tanke på hur ofta det nämns (om det är så att det är påhittat d.v.s.).
Man ska osäkra sin revolver när statsmän talar om Gud. - Sverker Åström

michael
Kan tänka mig att faktakorrektheten inte går så långt ned. Om du hittar på ett antal fiktiva personer och placerar dem i ett faktiskt förband, kan det bli problem (med verkliga personer från det förbandet). Lättare är att skapa ett fiktivt förband - med ett ovanligt, icke-existerande namn, som sedan placeras i närmaste högre enhet. Mindre friktion på det sättet. Men bara en gissning här.

Adam
Ja, det resonemanget kan jag förstå, alltså att man inte vill göra för nära kopplingar med ett verkligt kompani.

Men jag tycker ändå att det är konstigt att man använder sig av ett "hittepånamn" när man istället bara kunde sagt att man tillhörde 7 kompaniet, eller vad som helst. "Vinthundkompaniet" skapar nån sorts serietidningskänsla där det inte borde vara det.

michael
Kan vara en annan sådan där filmsak. Man skapar ett namn som tittaren minns efter första omnämnandet. Det jag hängde upp mig på mest var att de fem hela tiden lyckades stöta på varandra. Som om de var i samma kvarter hela tiden. Annars tycker jag att serien var väldigt bra. Det skulle vara roligt att se fler filmer från tyskt perspektiv.

Adam
Ja, jag håller med om att det var fånigt, alltså att de stötte på varandra hela tiden.

Ja, jag gillar tyska filmer som berör kriget. Stalingrad och Das Boot är ju andra exempel som är bra, tycker jag.

michael
Med lite tur så kanske det tyska motviljan till att se tillbaka på kriget släpper i och med den här serien. Inom väldigt kort kommer ju i stort sett alla som var med vid den tiden att vara borta. Då ändras säkert synsättet. Men det är givetvis känsligt för dem. Det är ju näst intill omöjligt att göra en film där inte förintelsen på ett eller annat sätt måste vara med.

Det skulle vara väldigt roligt att se en serie som denna som handlade om Luftwaffepiloter.

Adam
En film om Luftwaffe-piloter hade varit väldigt intressant.

Just piloter fick ju en viss distans eller avstånd till dödandet eftersom de befann sig uppe i luften (det gäller såklart oavsett vilken sida man stred för).

Clostermann skriver bra om det i ett av sina kapitel, i sin bok.

HR Larsson
Adam wrote:Flera gånger nämner de att plutonen är en del av "Vinthuntkompaniet". Fanns ett sådant kompani på riktigt? Var det vanligt att tyska kompanier hade den typen av smeknamn?

Jag har aldrig hört om något sådant benämnande, iaf inte officiellt. Det är iofs möjligt att man inom ett regemente internt kan ha haft smeknamn på sina olika kompanier.

HR Larsson
michael wrote:Det skulle vara väldigt roligt att se en serie som denna som handlade om Luftwaffepiloter.

Jag hoppas du även har sett Spitfire-serien "Piece of cake" ...helt suverän

michael
Absolut. Faktum är att den inte bara var den första serie någonsin jag köpte på video, det var också det första någonsin jag köpte under en Englandsresa (den första av många senare besök). Så den har en speciell plats i minnet. Det enda tråkiga är att de kopior jag köpt på DVD har varit fullständigt anskrämliga i kvalitet. Den första VHS-versionen var bättre. Det är en mycket bra serie.

Mille
Den måste jag köpa. Är det någon som vet var man kan få tag i den?
M Millerjord

http://millerjord.zoomin.se
B Hellqvist
Finns ett ex kvar på Discshop. Otextad import, men engelskan är inte så svår att följa.

Moggy trollar en tjeckisk frivillig.

michael
Fasen, de klipper ju scenen strax före Moggys killer-replik: "Was it something I said." Smile

B Hellqvist
Miniserien finns nu att tillgå via SMB, så om man inte vill vänta tills det "officiella" släppet i december, så kan man gå med i SMB:s filmklubb och beställa serien till ett helt OK pris.

Jocke
Adam wrote:
I de två avsnitt som visats på SVT hittills (sista går ikväll) så har det framkommit att de tillhört 60 infanteriregementet. Under Zitadelle framgår det att de är knutna till 262 infanteridivisionen.

Och angående det. Flera gånger nämner de att plutonen är en del av "Vinthuntkompaniet". Fanns ett sådant kompani på riktigt? Var det vanligt att tyska kompanier hade den typen av smeknamn?

För mig lät det lite fånigt med ett sådant namn. Men filmmakarna skryter med att tre olika experter på historia har gått igenom manuset för att korrigera faktafel, och då borde ju ett sådant namn utgått med tanke på hur ofta det nämns (om det är så att det är påhittat d.v.s.).

Jo det fanns ett förband som bar namnet Windhund på östfronten och det var den 16:e infanteridivisionen. Namnet fick förbandet efter att divisionschefen Generalmajor Gerhard Graf von Schwerin i november 1942 adopterat en utsvulten vinthundstik som hittats av en patrull. Hunden döptes till Sascha, hon fick kort efter detta stå mall för att bli förbandets divisionssymbol. Man ansåg att symboliken var slående då 16:e under sommaroffensiven -42 hade avancerat med mycket hög hastighet. Sedermera drogs 16:e bort från östfronten, ombildades/återuppsattes till/som 116:e pansardivisionen och deltog vid Normandie sommaren 1944.

Har dock dålig koll på om detta har något med TV- seriens Vinthunds- kompani att göra.
Edited by Jocke on 2013-11-11 11:58

Jump to Forum:
Render time: 0.33 seconds
3,000,153 unique visits