Navigation

Latest Articles

Forum Threads

Audioprov

Klicka och lyssna på prov ur böckerna

Köp fotoutrustning

Uppsala Foto Kompani

Recensioner Foto

Digital Photography Review

TV-Tablå

TV-Guide.nu

Movie Database

Internet Movie database

Recensioner

Björns krigsfilmer

Vi rekommenderar:

krigsfilm.se

Gamespot

Game News

Militära spel

Speltillverkaren Matrix Games

Läs nyheter

Läs senaste nyheterna

Login

Username

Password

Forgotten your password?
Request a new one here.

Users Online

· Guests Online: 1

· Members Online: 0

· Total Members: 66
· Newest Member: Ulf Lindqvist

Kanalgenombrottet

Kanalgenombrottet#

Dambusters

Dambusters#

Waterloo

Waterloo#

Writing Coach

K. M. Weiland

View Thread

HQ » Historia » Andra världskriget
 Print Thread
Dagen D - skildring sökes
Thimmig
Hej på er!
Är det någon som har koll på om det finns någon bra skildring av Luftwaffe under Dagen D, gärna en ögonvittnesskildring om hur flygarna upplevde det och hur de fick reda på invasionen. Jag vet att Luftwaffe inte hade mycket att sätta in mot de västallierade men skulle gärna veta hur de upplevde det hela.

Tack på förhand!

Max
Pauke Pauke

michael
Det kan nog vara svårt att hitta någonting (eller i alla fall att söka) om personliga reflektioner kring D-Dagen hos de tyska flygarna. Memoarer från de som överlevde kanske. Men då får man ju bara den enskilde individens åsikt, om man nu skulle hitta någonting. Kanske kan du helt enkelt använda egna spekulationer om vad de kan ha tänkt. Beror på ditt upplägg i övrigt.

Hur går det med boken?
Edited by michael on 2012-06-19 10:42

Thimmig
Har hittat en skildring i boken Slaget om Normandie 1944 av Klas-Göran Norén, men den ger vare sig källa till vem det är eller var denne var.
Det går långsamt framåt, arbete och sånt tar dessvärre en del tid ifrån skrivandet, men roligt är det! Smile
Pauke Pauke

B Hellqvist
Josef "Pips" Priller är den mest kända av piloterna som var i luften under D-dagen - det kanske går att börja nysta där?

michael
Thimmig wrote:
Har hittat en skildring i boken Slaget om Normandie 1944 av Klas-Göran Norén, men den ger vare sig källa till vem det är eller var denne var.
Det går långsamt framåt, arbete och sånt tar dessvärre en del tid ifrån skrivandet, men roligt är det! Smile

Huvudsaken är att det är roligt. När du är klar med boken publicerar du den på Vulkan. Det gör vi nu.

michael
B Hellqvist wrote:
Josef "Pips" Priller är den mest kända av piloterna som var i luften under D-dagen - det kanske går att börja nysta där?

Tänkte på Priller också. Men gav han ut memoarer eller sådant?

Thimmig
Tack till er båda för tipsen! Det värmer!
Priller skrev faktiskt memoarer, de ska jag söka reda på. Har för mig att jag läst någonstans att Priller och hans rotekamrat Herbert Huppertz var bakfulla och fick hjälpas ut i sina Focke Wulf 190or.
Har Avgörandets Ögonblick hos mor min och ska ta en titt där under midsommar helgen.
Pauke Pauke

michael
Dessvärre står det nog ingenting av vad du söker i AÖ. Jag tror vi endast nämner att de två FW 190orna dyker ned och skjuter på de landstigande.

HR Larsson
Thimmig wrote:
Tack till er båda för tipsen! Det värmer!
Priller skrev faktiskt memoarer, de ska jag söka reda på. Har för mig att jag läst någonstans att Priller och hans rotekamrat Herbert Huppertz var bakfulla och fick hjälpas ut i sina Focke Wulf 190or.
Har Avgörandets Ögonblick hos mor min och ska ta en titt där under midsommar helgen.

Har dock för mig att Prillers rote-tvåa var Feldwebel Heinz Wodarczyk vid det tillfället.

Jump to Forum:
Render time: 0.32 seconds
2,959,968 unique visits