Navigation

Latest Articles

Forum Threads

Audioprov

Klicka och lyssna på prov ur böckerna

Köp fotoutrustning

Uppsala Foto Kompani

Recensioner Foto

Digital Photography Review

TV-Tablå

TV-Guide.nu

Movie Database

Internet Movie database

Recensioner

Björns krigsfilmer

Vi rekommenderar:

krigsfilm.se

Gamespot

Game News

Militära spel

Speltillverkaren Matrix Games

Läs nyheter

Läs senaste nyheterna

Login

Username

Password

Forgotten your password?
Request a new one here.

Users Online

· Guests Online: 1

· Members Online: 0

· Total Members: 66
· Newest Member: Ulf Lindqvist

Kanalgenombrottet

Kanalgenombrottet#

Dambusters

Dambusters#

Waterloo

Waterloo#

Writing Coach

K. M. Weiland

View Thread

HQ » Böcker och serier » Militära böcker
 Print Thread
Falklandskriget
Johan Lupander
Jag har just läst ut Richard Areschougs bok om Falklandskriget, som är "Månadens erbjudande" från SMB.

Intrycket är blandat. Å ena sidan ger boken en god översikt beträffande såväl konfliktens historiska bakgrund som själva krigets förlopp i stort som ibland smått - gott och väl. Å andra sidan störs tyvärr åtminstone min läsupplevelse av de talrika terminologi- och teknikfelen - ta t ex "granatkastargevär" (40 mm granatkarbin M79), "ubåtsjaktgranatkastare" (antiubåtspjäsen "Limbo" ) och "stabssergeant" (troligen direktöversättning av engelskans "staff sergeant", på svenska fanjunkare). Eller att kalla 66 mm pansarskottet LAW för "pansarvärnsrobot" ... På teknikområdet finns det missar i beskrivningen av Super Etendard-planens radar och av Sidewinder-jaktroboten i version 9L.

Man får en känsla av att textavsnitt i boken är lyfta mer eller mindre direkt ur engelskspråkiga förlagor som översatts utan verkligt terminologikunnande och - några gånger - förståelse för originaltextens innebörd.

SMB borde nog, trots att det smärtar i krigskassan, ha lagt ner större möda på en språk- och sakgranskning av manuset.

Det sagt så är boken intressant och informativ och - om man inte är sakfundamentalist - klart läsvärd.
'Blessed is the man who, having nothing to say,
abstains from giving in words evidence of the fact'.
George Eliot

Adam
Johan Lupander wrote:
SMB borde nog, trots att det smärtar i krigskassan, ha lagt ner större möda på en språk- och sakgranskning av manuset.

Det var anledningen till att jag lämnade SMB för ett antal år sedan. Flera böcker som jag hade beställt var undermåliga både vad gällde rena språkfel, men även faktafel. Den värsta var boken om spaningsbataljonen i 11 SS-divisionen (förträngt namnet på boken). Den var droppen för mig.

Och jag vill tillägga att jag inte är någon jätteexpert inom något område när det gäller militärhistoria.
Man ska osäkra sin revolver när statsmän talar om Gud. - Sverker Åström

B Hellqvist
Det må vara hänt när det gäller de böcker som är rena SMB-produkter, men för böcker som den du inte gillade, L&E förlags bok om Nordlands spaningsbataljon, så bojkottar du väl knappast nätbokhandlar eller fysiska butiker som har den i hyllan? SMB har dessutom returrätt.

Johan Lupander
B Hellqvist wrote:
Det må vara hänt när det gäller de böcker som är rena SMB-produkter, men för böcker som den du inte gillade, L&E förlags bok om Nordlands spaningsbataljon, så bojkottar du väl knappast nätbokhandlar eller fysiska butiker som har den i hyllan? SMB har dessutom returrätt.

Det är naturligtvis upp till var och en, men för mig känns det inte riktigt rätt att köpa en bok av SMB, läsa den och sedan returnera den - om inte just mitt exemplar har påtagliga tillverkningsfel. Det vore en sak om boken ifråga är genuint dålig innehållsmässigt, t ex vad avser sakfrågor av betydelse för att nu inte tala om ev översättning, men i praktiken har böcker både fel och förtjänster som man kanske får ta som läsare/köpare.Sad
Tro det eller ej, som författare själv får man betrakta sakfel hos andra med viss ödmjukhet! "There, but for the Grace of God, go I". Men det finns ju gränser ...
Edited by Johan Lupander on 2012-05-21 10:43
George Eliot

Mille
När det gäller SMB som bokklubb så måste det vara väldigt pinsamt, att det ofta finns översättningsfel och sakfel i böckerna. SMB inriktar sig till nördar som oss och då ska det inte finnas några fel. Det är helt inkompetent. Det skulle vara skillnad om dom gav ut en kokbok som är något som normalt inte finns i deras sortiment, då hade man kunnat acceptera några fel men militärhistoria ska dom inte kunna göra fel, då är det helt fel folk på fel plats.
M Millerjord

http://millerjord.zoomin.se
B Hellqvist
Bytesrätten ska givetvis inte missbrukas, men om man märker att boken man köpt har uppenbara brister så är det bra att ha möjligheten att returnera den. Vad gäller SMB:s egna utgivning, så kan det vara bra att kolla recensioner av originalutgåvorna - det är lättare att undvika blindskären då. Att sedan böcker utgivna av andra förlag kan ha brister kan man knappast lasta SMB för.

Johan Lupander
Sakfel kommer det att finnas i alla böcker ...

Det finns värre missar - för ett antal år sedan köpte jag via Clio en bok om Stanley och Livingstone och deras vandringar i mörkaste Afrika innan det historiska mötet med den berömda repliken.

Angry Boken hade inte en enda karta! Sad

När jag påtalade detta för förlaget fick jag bara svaret "Jaha?", vilket jag följde upp med frågan om de också gav ut kokböcker utan recept?
"They were not amused ... "
George Eliot

Jump to Forum:
Render time: 0.50 seconds
3,048,244 unique visits