Navigation

Latest Articles

Forum Threads

Audioprov

Klicka och lyssna på prov ur böckerna

Köp fotoutrustning

Uppsala Foto Kompani

Recensioner Foto

Digital Photography Review

TV-Tablå

TV-Guide.nu

Movie Database

Internet Movie database

Recensioner

Björns krigsfilmer

Vi rekommenderar:

krigsfilm.se

Gamespot

Game News

Militära spel

Speltillverkaren Matrix Games

Läs nyheter

Läs senaste nyheterna

Login

Username

Password

Forgotten your password?
Request a new one here.

Users Online

· Guests Online: 1

· Members Online: 0

· Total Members: 66
· Newest Member: Ulf Lindqvist

Kanalgenombrottet

Kanalgenombrottet#

Dambusters

Dambusters#

Waterloo

Waterloo#

Writing Coach

K. M. Weiland

View Thread

HQ » Böcker och serier » Militära böcker
 Print Thread
The Big Show
Adam
The Big Show (Det stora vansinnet, på svenska) av Pierre Clostermann är min största favorit bland militära böcker. Nyutgåvan som kom för några år sedan är dessutom extra intressant eftersom den innehåller extra material som inte tilläts publiceras så tidigt efter krigsslutet.

Jag har dock en undran som jag hoppas någon av er kan hjälpa mig med. I slutet av boken, i kapitlet "A case of fraternisation", berättar Clostermann om hur fem Me 262Shockr landar vid hans bas för att överlämna sig som fångar (detta är efter att kriget tagit slut).

Enligt boken har piloterna flugit från Prag och tillhör III KG (J) baserat i Ruzyne. Ledaren för gruppen är en Oberstleutnant med över 100 luftsegrar.

Är det någon som kan namnge dessa piloter eller vet hur man kan ta reda på det?
Man ska osäkra sin revolver när statsmän talar om Gud. - Sverker Åström

Johan Lupander
Adam wrote:
The Big Show (Det stora vansinnet, på svenska) av Pierre Clostermann är min största favorit bland militära böcker. Nyutgåvan som kom för några år sedan är dessutom extra intressant eftersom den innehåller extra material som inte tilläts publiceras så tidigt efter krigsslutet.

Jag har dock en undran som jag hoppas någon av er kan hjälpa mig med. I slutet av boken, i kapitlet "A case of fraternisation", berättar Clostermann om hur fem Me 262Shockr landar vid hans bas för att överlämna sig som fångar (detta är efter att kriget tagit slut).

Enligt boken har piloterna flugit från Prag och tillhör III KG (J) baserat i Ruzyne. Ledaren för gruppen är en Oberstleutnant med över 100 luftsegrar.

Fråga oraklet Christer Bergström.
'Blessed is the man who, having nothing to say,
abstains from giving in words evidence of the fact'.
George Eliot

michael
Adam wrote:

Här finns en Wikipedialänk med en lista över ässen från VK2. De flesta tyska namnen av betydelse är klickbara:

http://en.wikiped...lying_aces

Eftersom det stod att han hade fler än 100 segrar hade han troligen inte fler än 200. Sök på alla tyska flygare mellan 100 och 199 och se om några av dina data matchar. Kan du väl identifiera chefen, kan du fortsätta därifrån. Vielen glück!

Adam
Johan Lupander wrote:

Vem är det? Hur kommer jag i kontakt med honom?

Adam
michael wrote:

Här finns en Wikipedialänk med en lista över ässen från VK2. De flesta tyska namnen av betydelse är klickbara:

http://en.wikiped...lying_aces

Eftersom det stod att han hade fler än 100 segrar hade han troligen inte fler än 200. Sök på alla tyska flygare mellan 100 och 199 och se om några av dina data matchar. Kan du väl identifiera chefen, kan du fortsätta därifrån. Vielen glück!

Kollat igenom listan men inte hittat någon som direkt passar. Det beror dock delvis på att alla wiki-profiler inte är så fullödiga och delvis på att jag inte är så säker på att informationen i Clostermanns bok stämmer.

Det står ju exempelvis KG, vilket står för Kampfgeaschwader, d.v.s. bombplan och inte jakt. Jag får inte det att gå ihop riktigt.

michael
Dessvärre finns det tydligen en del i Clostermanns memoarer, eller anspråk från kriget, som är öppet för alternativa tolkningar.
Edited by michael on 2012-04-20 19:26

Adam
michael wrote:
Dessvärre finns det tydligen en del i Clostermanns memoarer, eller anspråk från kriget, som är öppet för alternativa tolkningar.

Ja, det tror jag säkert. Eller jag upplever det så också.

Men själva händelsen, att tyska piloter landar och ger upp, torde vara sann eftersom om den inte varit det borde den förklarats som osann av många. Det är en för stor händelse för att fantisera ihop, tycker jag.

Däremot är det detaljerna man kan ifrågasätta. Som enheten som piloterna tillhörde, antalet nedskjutna plan av "ässet", etc.

Johan Lupander
Adam wrote:
Johan Lupander wrote:

Vem är det? Hur kommer jag i kontakt med honom?

Han anses vara en auktoritet på Luftwaffe och har skrivit ett stort antal böcker i ämnet. Googla!

Jag har hittat en mailadress till honom: christer.bergstrom@eskilstuna.mail.telia.com;

Mvh/Johan
'Blessed is the man who, having nothing to say,
abstains from giving in words evidence of the fact'.
George Eliot

Adam
Tack Johan! Ska kontakta honom.

*edit*

Den adressen funkade inte längre. Det är nog blackcrossredstar@gmail.com som gäller. Om någon annan jagar honom. Smile
Edited by Adam on 2012-04-22 19:49

Jump to Forum:
Render time: 0.46 seconds
3,048,230 unique visits