Navigation

Latest Articles

Forum Threads

Newest Threads
· Spielberg och Hanks ...
· "Unsere Mütter, unse...
· "Den glömde soldaten...
· Kartor i böcker
· 9:e april (boken)
Hottest Threads
No Threads created

Köp fotoutrustning

Uppsala Foto Kompani

Recensioner Foto

Digital Photography Review

TV-Tablå

TV-Guide.nu

Movie Database

Internet Movie database

Recensioner

Björns krigsfilmer

Vi rekommenderar:

krigsfilm.se

Gamespot

Game News

Militära spel

Speltillverkaren Matrix Games

Läs nyheter

Läs senaste nyheterna

Login

Username

Password

Forgotten your password?
Request a new one here.

Users Online

· Guests Online: 2

· Members Online: 0

· Total Members: 65
· Newest Member: Mags

Kanalgenombrottet

Kanalgenombrottet#

Dambusters

Dambusters#

Waterloo

Waterloo#

Andra Världskriget

Andra världskriget#

Tirpitz

Tirpitz#

Havets vargar

Havets vargar#

Bismarck

Bismarck#

Malta

Malta#

SoV.

Slaget om Västeuropa#

Den nionde april

Den nionde april#

Avgörandets ögonblick#

Audioprov

Klicka och lyssna på prov ur böckerna

View Thread

HQ » Filmer och TV-serier » Militära filmer
 Print Thread
The Fall of Berlin
Lennart C
Tittade igenom den sovjetiska mastodontfilmen "The Fall of Berlin". Rätt märklig film faktiskt. Typisk sovjetisk film från Stalinkultens guldålder. Glada kommunister i var och varannan scen, politisk korrekt prosa och självuppoffring och en och annan stachanovarbetare.
Sen undrar man var ifrån manusförfattarna fått allt? Att Eva Braun skulle givit Adolf uppslaget att slå till mot Stalingrad under en kopp te, bara en sån sak. Bitvis är det ren buskis. Göring går omkring i bunkern i fallskärmsjägarsmock och flygarluva på huvudet! Göring konspirerar med den brittisk agenten/affärsmanen Bedstone i Karinhall (?) om att britterna måste hjälpa tyskarna att slå sovjeterna. Det finns mer av såna här absurda inslag, men också en hel del scener med mycket pang-pang - och en del scener kan nog rent av vara inspelade på plats i Berlin m.m. Zjukov och andra i cameo-roller.
Som tidsdokument var den intressant, och jag vill minnas att den gick på tv nångång under första halvan av 70-talet. Stort kuriosavärde i alla fall.

http://www.ihffil...22855.html

michael
Jag har en film jag aldrig kommer mig för att se som heter Downfall of berlin. För ett ögonblick blev jag rädd att du talade om den.

Den du sett verkar vara ett alternativ till Solsidan. Smile

B Hellqvist
Jag har titta på filmen nu, och den är ungefär lika subtil som att få ett sovjetiskt stålverk i huvudet... Det kommer en recension där jag får utveckla mina intryck lite mer, men jag kan lugnt påstå att det var den roligaste propagandafilmen jag sett. Inte för att den vara avsedd att vara rolig, men om man är ett gäng med militärhistoriskt intresse och ett par flaskor vodka, så kan man ha en liten lek som går ut på att man tar en sup varje gång en historisk felaktighet dyker upp. Fast å andra sidan hinner man däcka halvvägs in i filmen...

Konigsberg
Låter som man måste se den, om inte annat så för vodkanFrown

B Hellqvist
Du hittar den på YouTube. Jag skaffade den på DVD för 80-90 spänn, men om man bara ska se den en gång så räcker dutuben bra.

Jump to Forum:
Render time: 0.28 seconds
1,690,692 unique visits