HQ

Navigation
Hem
Publikationer
Recensioner
HQ-artiklar
Filarkiv

Forum
FAQ - Forumregler
Länkar
Om oss och sidan
Gynnare
Alla artiklar

Sök
Nyhetskategorier
Nyaste artiklar
FILM - De unga lejonen
TV-SERIE - Generatio...
Twilight of the Empi...
FILM - They Fought F...
FILM - Officersfabriken
Aktiva forumtrådar
Nyaste forumtrådar
Japanskt anfall mot ...
HPS Panzer Campaign
Kirovgrad 1943
Stalin vs Hitler
Spetsnaz, rysk tv-serie
Populäraste forumtrådar
Böcker vi läser j... [356]
Axelmakternas stö... [186]
Tjerkassy 44 - in... [133]
Stort slag på nor... [126]
Om fienden kommer [110]
PDF-bok
Om fienden kommer
Audioprov
Klicka och lyssna på prov ur böckerna
Vald tråds inlägg
HQ | Öppen diskussion | Allmän historia
Sida 1 av 6 1 2 3 4 > >>
Författare Om fienden kommer
adi maria
Medlem

Användares avatar

Foruminlägg: 60
Registrerad: 04.02.06
Publicerat datum: 2006-04-03 13:27
I vår skola ska vi skriva en uppsatts om kända personer. Jag valde Anders Franzen, men upptäckte sen att den fakta som fanns om honom var otillräcklig. Så jag undrar om någon av er har någon fakta om honom.
Jag hoppas någon kan hjälpa migsmiley
Redigerat av michael datum: 2006-06-27 18:18
Författare RE: Vasas upptäckare Anders Franzen
admin
Superadministratör

Användares avatar

Foruminlägg: 199
Hemort: Uppsala
Registrerad: 30.10.05
Publicerat datum: 2006-04-03 15:05
Jag undrar om inte dina lärare tänkt sig att du ska pallra dig iväg till biblioteket och lära dig söka information smiley

Detta finns att läsa ordgrant i Nationalencyklopedin:

"Franzén, Anders, 1918-93, marintekniker, till 1979 byrådirektör vid Försvarets materielverk och därefter forskare vid Tekniska högskolan i Stockholm; teknologie hedersdoktor där 1983, professors namn 1992. F. lokaliserade 1956 regalskeppet Vasa och tog initiativet till dess bärgning m.m. Regalskeppet Kronan, som kapsejsade 1676, lokaliserades 1980 under ledning av F."

Du kan nog söka på Google också.

låg tyngdpunkt, snabba fötter (korta ben)
http://www.helix.se
Jonas
Administratör

Användares avatar

Foruminlägg: 447
Registrerad: 01.11.05
Publicerat datum: 2006-04-03 16:39
Det finns aldrig för lite information för att skriva en uppsats om något eller någon. Det kan ibland vara lättare att inte behöva sålla bland inforamtionen. Tänk t.ex. att få skriva en uppsats på en sida, c:a 400 ord kanske, om andra världskriget.

Bara av det som Manne tar som exempel i sitt svar gör att det finns massor av trådar att ta upp.

God skrivlycka!

(Från frivakten, syd Lysekil.)

PS Ni som är i TV4 väst-området, ev är vi med på 1830-sändningen idag el i morgon. /Jonas

J H af S
www.4sjostridsflj.mil.se
adi maria
Medlem

Användares avatar

Publicerat datum: 2006-04-03 19:13
Tack så mycket för hjälpen. Anledningen till att min fakta var otillräcklig var att jag har en bok som heter "Vår Marin 1958" (den är nog en blandning av bok och tidningsmiley) där Franzén skrev hur han hittade Vasa. Eftersom boken var "gammal" var nog informationen likaså.smiley
Men nu har ni hjälpt mig med en grund i alla fall.
michael
Administratör

Användares avatar

Foruminlägg: 2842
Publicerat datum: 2006-04-03 19:26
Kul att se dig här igen ... eh, Adi. Hoppas det går bra med arbetet om Franzén.

Har du skaffat Tirpitz ännu?

"It is hard to remember that events, now long in the past, was once in the future." F. W. Maitland
Jonas
Administratör

Användares avatar

Foruminlägg: 447
Publicerat datum: 2006-04-03 20:17
Jag har ingen Tirpitz än...men skicka gärna ett ex. Var i land i Kristiansand för två veckor sedan senast men boklådorna är ju inte öppna de tider som sjömän går ut på stansmiley.

Besökte f.ö. Möviks-batteriet, med en bevarad 38 cm pjäs av samma typ som Bismarck och Tirpitz hade - dock enkeltorn. Det var alltjämt fungerade. Imponerande.
Tillsammans med ett batteri på Hanstholm, Jylland, täcktes nästan hela norra Skagerrak.

Kan lägga upp några bilder därifrån när jag kommer hem till en lite snabbare anslutning eller titta in på www.kanonmuseet.no.

J H af S
Redigerat av Jonas datum: 2006-04-03 20:24
www.4sjostridsflj.mil.se
Mille
Administratör

Användares avatar

Foruminlägg: 1474
Publicerat datum: 2006-04-03 21:01
Det där var en intressant sida Jonas.

M Millerjord
http://millerjord.zoomin.se
michael
Administratör

Användares avatar

Publicerat datum: 2006-04-03 22:41
Jonas skrev:
Jag har ingen Tirpitz än...men skicka gärna ett ex. Var i land i Kristiansand för två veckor sedan senast men boklådorna är ju inte öppna de tider som sjömän går ut på stansmiley.

Jag frågade faktiskt inte dig, Jonas, utan Adi. smiley smiley smiley smiley Tänkte att Tirpitz skulle passa henne bra, nu när hon läst ut Bismarck.

Men du får ett av mina ex, när du kommer hem.

"It is hard to remember that events, now long in the past, was once in the future." F. W. Maitland
adi maria
Medlem

Användares avatar

Publicerat datum: 2006-04-04 16:25
Jag har inget ex av Tirpitz änsmiley, men ska skaffa mig När jag har rådsmiley
Jag försöker läsa "Slaget om Västeuropa"
Men den är seg så jag har börjat läsa "Slaget om Kursk" som är aningen bättre men jag tycker fortfarande att bismarck är bäst...Jag gillar båtböckersmiley Så jag längtar efter Tirpitz
michael
Administratör

Användares avatar

Publicerat datum: 2006-04-04 18:11
Den minst tunga boken är nog ändå "Havets vargar". Den handlar om både ubåtar och övervattensfartyg. Kanske ska du testa den först (när du är klar med Kursk).

HV kommer ju också att finnas som audiobok. Den kommer i nästa vecka. Du kan provlyssna på den och flera andra böcker i filarkivet; det kanske du har sett.

niklaszetterling
Medlem

Användares avatar

Foruminlägg: 424
Publicerat datum: 2006-04-04 18:59
Ett förslag är att prova den Kursk-bok jag skrivit på engelska. Läs den från pärm till pärm. Den är så pass tungläst och späckad med tabeller att andra böcker därefter inte kommer att upplevas som tunga.
Georg Fleetwood
Medlem

Användares avatar

Foruminlägg: 95
Hemort: Oxelösund
Registrerad: 25.02.06
Publicerat datum: 2006-04-04 19:28
Att börja med något tungläst är ju en bra ide för att göra resten av läsandet i livet lättare - jag läste gamla testamentet när jag var grabb. Det fick till följd att jag dels blev aktiv hedning, dels kunde ge mig på det mesta i bokväg.smileysmileysmiley
Georg
admin
Superadministratör

Användares avatar

Foruminlägg: 199
Publicerat datum: 2006-04-04 19:38
niklaszetterling skrev:
Ett förslag är att prova den Kursk-bok jag skrivit på engelska. Läs den från pärm till pärm. Den är så pass tungläst och späckad med tabeller att andra böcker därefter inte kommer att upplevas som tunga.

Eller varför inte läsa gamla testmentet på orginalspråk med en svensk-hebreisk ordbok som enda hjälp. Då känns till och med Kursk inte mer avancerad än instruktionsboken till ett par flipp-floppsandaler. smiley

låg tyngdpunkt, snabba fötter (korta ben)
http://www.helix.se
adi maria
Medlem

Användares avatar

Publicerat datum: 2006-04-04 20:41
...Eller så läser man inte gamla testamentet över huvud taget och bara läser Kursk istället.smiley
Men om man vill läsa något riktigt bra, tycker jag att man läser Bismarck igensmiley
Innan jag kan göra det (eller köpa Tirpitz) måste jag läsa klart Slaget om Västeuropa och slaget om Kursk, vilket tar oändligt lång tid för en sjundeklassare...
niklaszetterling
Medlem

Användares avatar

Publicerat datum: 2006-04-04 20:51
Fördelen med att välja min och Anders Franksons engelska Kurskbok är att den, till skillnad från Gamla testamentet (oavsett språkversion), innehåller en stor mängd verifierbara fakta och vederhäftiga analyser. Egentligen en mycket bättre bok än den Anders och jag skrivit på svenska om Kursk, men rejält mycket jobbigare att läsa.
Ska man ge sig i kast med något tungläst bör man i alla fall få ut någon kunskap av det.
Alltnog, jag förstår om du gillar Bismarck. Av de böcker som jag skrivit tycker jag den är trevligast att läsa. En lustig detalj är att Micke och jag i stor utsträckning skrev den från var sitt håll. Micke började i slutet och skrev sig mot mitten medan jag började med inledningen och skrev framåt. Exakt var vi måttes kommer jag inte ihåg. Det här skrivmönstret blev än mer utpräglat när vi skrev Tirpitz. Jag tror ändå att böckerna inte känns tudelade, trots denna arbetsfördelning.
adi maria
Medlem

Användares avatar

Publicerat datum: 2006-04-04 21:04
Jag tycker att det verkar många som gillar gamla testamentet härsmiley
men skulle det inte vara mer intressant om man skrev en modärnare upplaga? Iallafall, mitt arbete om Franzen går framåt... jag har fått fram "onödig" fakta att fylla allt tomrum med.
Redigerat av adi maria datum: 2006-04-04 21:07
Georg Fleetwood
Medlem

Användares avatar

Foruminlägg: 95
Hemort: Oxelösund
Registrerad: 25.02.06
Publicerat datum: 2006-04-05 22:12
För att avfärda gamla testamentet för gott måste jag erkänna att jag inte gillade det efter att ha läst det. Jag kommer aldrig att läsa om det heller. Det kommer jag med all säkerhet att göra med böckerna om Bismarck och Tirpitz, läsa om dom menar jag,smileysmiley

En annan gammal bok som är både lättläst och spännande, handlar om utbryningen från Brest, februari 1942, av Scharnhorst, Gneisenau och Prinz Eugen. Den heter Gatloppet och skrevs av John Deane Potter. Eftersom den gavs ut 1970 kan den vara svår att få tag i, men en bibliotekssökning kanske kan ge resultat. Eftersom den är så pass gammal kanske en del faktauppgifter kan vara felaktiga men den är absolut läsvärd.( i väntan på att denna hemsidans historiker skriver en egen bok om samma episodsmiley)
Georg
adi maria
Medlem

Användares avatar

Publicerat datum: 2006-04-07 13:02
Jag har inte tid igentligen men ville bara säja att jag har köpt Tirpitz
(gjorde det igår)smileyden kostade 225kr
jag är på sidan 87
Mille
Administratör

Användares avatar

Foruminlägg: 1474
Publicerat datum: 2006-04-07 14:14
87 sidor på ett dygn det är bra, det är ett gott tecken på att du gillar den? smiley

Rädda Mickes och Niklas helg nu. smiley

M Millerjord
http://millerjord.zoomin.se
niklaszetterling
Medlem

Användares avatar

Publicerat datum: 2006-04-07 14:42
Roligt att se att "Tirpitz" lockar till läsning.
Om Micke har några nya titlar som kommer ut detta år vet jag inte, men från mig kommer i augusti en bok om slaget vid Tjerkassy i januari-februari 1944. Eftersom du gillade Kursk vågar jag föreslå denna bok, som jag tycker är mer välskriven och mer spännande än Kursk. Bra böcker om slag på Östfronten 1944-1945 kommer inte ut så ofta. Förhoppningsvis kan denna bok fylla en lucka i historieskrivningen.
Redigerat av niklaszetterling datum: 2006-04-07 14:44
Sida 1 av 6 1 2 3 4 > >>
Gå till Forum:
Logga in
Användarnamn

Lösenord

Är du inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Sidbesökare
Gäster: 3