| Författare |
Det Röda Massanfallet |
Konigsberg
Medlem

Foruminlägg: 178
Registrerad: 17.07.07 |
| Publicerat datum: 2010-01-21 22:09 |
|
|
|
Skriven av Gösta Borg. Är tydligen nyutgiven av en viss Bosse Schön under namnet ¨Ryssen kommer¨. Någon som läst den? Jag har letat efter denna bok ganska länge, dock trist att just Schön återigen lyckas lägga vantarna på denna typ av böcker. |
|
|
| Författare |
RE: Det Röda Massanfallet |
Johan Lupander
Medlem

Foruminlägg: 822
Hemort: Alingsås
Registrerad: 01.11.05 |
| Publicerat datum: 2010-01-22 10:10 |
|
|
Jag läste originalutgåvan för en herrans massa år sedan och tyckte då den var kusligt bra - men det får nog ses i ljuset av ungdomligt bristande omdöme. Författaren hade en tämligen propagandistisk agenda, tyckte jag då i alla fall, skickligt framlagd ...
Johan
'Blessed is the man who, having nothing to say,
abstains from giving in words evidence of the fact'.
George Eliot |
|
|
| Författare |
Konigsberg
Medlem

| Publicerat datum: 2010-01-22 13:20 |
|
|
|
Hur menar du Johan? Är den politiskt färgad? Inte så konstigt om så är fallet förvisso... |
|
|
| Författare |
Johan Lupander
Medlem

| Publicerat datum: 2010-01-22 16:12 |
|
|
Det är, som sagt, mycket länge sedan ...
Jag tror man kan säga att författaren skildrar Röda arméns operationsfilosofi, taktik och stridsteknik på ett sätt som mycket väl kan vara korrekt i sig, men i avsikt att påverka den svenska opinionen att bättre förbereda landet på den dag "Ryssen kommer!"
En god avsikt, kan man tycka ...
George Eliot |
|
|
| Författare |
Andreas Magnusson
Medlem

Foruminlägg: 5
Hemort: Mariestad
Registrerad: 22.06.08 |
| Publicerat datum: 2010-01-22 18:18 |
|
|
Ursäkta att jag avviker från ämnet, men vad är det med Bosse Schön som gör att han inte är omtyckt? Innehåller hans böcker felaktigheter, eller är det något annat?
Jag har inte läst något av honom än, men jag har "Hitlers Svenska soldater" i bokhyllan. Ska jag undvika den? |
|
| Författare |
Karoliner1
Medlem

Foruminlägg: 752
Hemort: Söderfors
Registrerad: 05.04.07 |
| Publicerat datum: 2010-01-22 18:26 |
|
|
|
Andreas Magnusson skrev:
Ursäkta att jag avviker från ämnet, men vad är det med Bosse Schön som gör att han inte är omtyckt? Innehåller hans böcker felaktigheter, eller är det något annat?
Jag har inte läst något av honom än, men jag har "Hitlers Svenska soldater" i bokhyllan. Ska jag undvika den?
Jag ahr hört att Bosse Schön skriver efter politisk agenda dvs låter ej läsaren forma sina egna åsikter |
|
|
| Författare |
Konigsberg
Medlem

| Publicerat datum: 2010-01-22 21:23 |
|
|
Bosses böcker innehåller faktafel. ¨Svenskarna som stred för Hitler¨ är ett exempel på detta, där (efter vad jag minns) minst en av de utpekade svenskarna aldrig tillhörde Waffen-SS. Jag gillar inte heller hans ständiga personliga moraliska/politiska utsvävningar i böckerna. Jag anser att en person som handskas med historia i möjligaste mån bör utgå från fakta och vad som kan bevisas och inte att spekulera och tycka en massa, vilket Bosse är expert på.
Tack för ditt klargörande Johan, det låter intressant och boken ska beställas! Om inte annat lär det vara ett intressant dokument över sin tid. |
|
|
| Författare |
Andreas Magnusson
Medlem

| Publicerat datum: 2010-01-22 22:41 |
|
|
|
Tack för informationen! |
|
| Författare |
Ligny
Medlem
Foruminlägg: 10
Registrerad: 16.06.08 |
| Publicerat datum: 2010-02-22 12:58 |
|
|
Jag kan vara fel ute med det ringer en klocka i mitt huvud när jag dels hör boktiteln och författarens namn. Var inte Gösta Borg en f d frivillig till Waffen-SS och är inte boken en anti-kommunistisk (pro-nazistisk?) skrift som handlar om hans uppleverlser på Östfronten?
Det bör förklara åsikten att den var "propagandistisk", ifall detta stämmer. |
|
|
| Författare |
Johan Lupander
Medlem

| Publicerat datum: 2010-02-22 17:55 |
|
|
|
Ligny skrev:
Jag kan vara fel ute med det ringer en klocka i mitt huvud när jag dels hör boktiteln och författarens namn. Var inte Gösta Borg en f d frivillig till Waffen-SS och är inte boken en anti-kommunistisk (pro-nazistisk?) skrift som handlar om hans uppleverlser på Östfronten?
Det bör förklara åsikten att den var "propagandistisk", ifall detta stämmer.
I den mån Du tänker på vad jag skrev tidigare så upplevde jag inte boken, vad jag minns, som "pro-nazistisk". Däremot i högsta grad och på goda grunder (den är skriven medan Stalin ännu levde) anti-kommunistisk. Det sistnämnda brukar inte med automatik innebära det förstnämnda ...
George Eliot |
|
|
| Författare |
Mille
Administratör

Foruminlägg: 1474
| Publicerat datum: 2010-02-23 17:06 |
|
|
Jag instämmer med Johan. Boken var mycket bra. Jag har däremot inte läst den nya utgåvan.
Det är Gösta Borg frivillig i SS som skrev boken efter kriget. Han beskriver ryssarnas stridsteknik. Boken är mycket bra i den mån att författaren vet vad han skriver om, han var ju med själv.
Bosse schön ja. För att göra en lång historia kort så är han i första hand journalist och inte historiker. Han skriver på ett vinklat opartiskt sätt "Schönjournalistik". Trots att saker finns dokumenterat i ett flertal böcker så skriver han som om det var han som upptäckte det. Därav också bristen på källhänvisning i hans böcker.
M Millerjord
Redigerat av Mille datum: 2010-02-23 17:11 |
|
| Författare |
Andreas Magnusson
Medlem

| Publicerat datum: 2010-02-25 20:57 |
|
|
Jag har prescis läst färdigt boken och den här helt klart anti-kommunistisk, men jag upplevde den inte som pro-nazistisk på något vis.
En bra bok med mycket bra exempel från egna upplevelser. Han visste helt klart vad han pratade om. |
|
| Författare |
Lennart C
Medlem

Foruminlägg: 150
Hemort: Partille
Registrerad: 14.07.06 |
| Publicerat datum: 2010-02-26 11:20 |
|
|
|
Nu tror jag i o f s inte att Bosse S har utgett sig för att vara historiker. Jag råkade hamna i en bokhandel där han satt och pratade om boken "Signal" - och då gjorde han klart för alla två (!) som lyssnade att han minsann inte var historiker. Jag tror inte han har någon dold agenda förutom att vara så där lagom PK anti-fascistisk. |
|
|