HQ

Navigation
Hem
Publikationer
Recensioner
HQ-artiklar
Filarkiv

Forum
FAQ - Forumregler
Länkar
Om oss och sidan
Gynnare
Alla artiklar

Sök
Nyhetskategorier
Nyaste artiklar
FILM - De unga lejonen
TV-SERIE - Generatio...
Twilight of the Empi...
FILM - They Fought F...
FILM - Officersfabriken
Aktiva forumtrådar
Nyaste forumtrådar
Japanskt anfall mot ...
HPS Panzer Campaign
Kirovgrad 1943
Stalin vs Hitler
Spetsnaz, rysk tv-serie
Populäraste forumtrådar
Böcker vi läser j... [356]
Axelmakternas stö... [186]
Tjerkassy 44 - in... [133]
Stort slag på nor... [126]
Om fienden kommer [110]
PDF-bok
Om fienden kommer
Audioprov
Klicka och lyssna på prov ur böckerna
Vald tråds inlägg
HQ | Öppen diskussion | Militära böcker
Sida 17 av 18 << < 14 15 16 17 18 >
Författare RE: Böcker vi läser just nu.
Karoliner1
Medlem

Användares avatar

Foruminlägg: 752
Hemort: Söderfors
Registrerad: 05.04.07
Publicerat datum: 2010-01-13 22:26
Konigsberg skrev:
Är Göringboken bra? Har själv tänkt läsa den framöver. Ikväll ska jag börja med ¨Lutzen 1632¨ av Bo Ericsson.

Göring och Sverige är mycket bra ! Har läst den samt Carin Göring skriver hem som är även bättre. Båda av samme författare Björn Fontander
HRL
Medlem

Foruminlägg: 43
Hemort: Lund
Registrerad: 19.12.08
Publicerat datum: 2010-01-15 18:39
Har precis börjat på Tirpitz ...skriven av forum-ägaren smiley

...den enda förutom den senaste om Dambusters jag ännu ej läst (mig veterligen). Verkar mycket intressant.
Karoliner1
Medlem

Användares avatar

Publicerat datum: 2010-01-16 13:38
HRL skrev:
Har precis börjat på Tirpitz ...skriven av forum-ägaren smiley
.
Tirpitz är också skriven av Niklas Zetterling
Lennart C
Medlem

Användares avatar

Foruminlägg: 150
Hemort: Partille
Registrerad: 14.07.06
Publicerat datum: 2010-01-25 16:17
Då damp "Bagration to Berlin - The final air battles in the East: 1944-1945" av Christer Bergström ned i brevlådan. Skall bli intressant att förkovra sig i luftstriderna under krigets slutskede!
Charlie
Medlem

Användares avatar

Foruminlägg: 17
Hemort: Dimbo
Registrerad: 01.01.10
Publicerat datum: 2010-01-26 12:00
Hejsan.
Är mycket intresserad alla olika militära händelser, från olika platser (just nu om händelser i Finland). Har nyss läst två böcker av Heikki Ylikangas, om finska inbördeskriget 1918, och några böcker om vinterkriget och fortsättningskriget, bl.a. om striderna vid Suomosalmi. Ska snart läsa om "Klubbekriget". Ett bondeuppror 1596-1597. Inbördeskrig är väldigt blodiga saker.
Har också hunnit med "Operation Freshman", om de två attentaten mot tungvattenanläggningen i Vemork, Rjukan. Det första attentatet misslyckades, medan det andra lyckades.

En mycket bra detalj är utvikbara kartor i böckerna "Striderna vid Soumosalmi" och "El Alamein 1942". Det är intressant att kunna följa de olika händelseförloppen.
Redigerat av Charlie datum: 2010-01-27 14:44
charlie-r@live.se
Henrik
Medlem

Användares avatar

Foruminlägg: 624
Hemort: Karlstad
Registrerad: 04.04.06
Publicerat datum: 2010-02-02 10:15
Charlie skrev:
Har också hunnit med "Operation Freshman", om de två attentaten mot tungvattenanläggningen i Vemork, Rjukan. Det första attentatet misslyckades, medan det andra lyckades.

En av fördelarna med att ha varit knekt är att få hört Allan Mann berätta om sina erfarenheter, vilket han i likhet med de allra flesta som verkligen upplevt strid gjorde ytterst motvilligt.

Allan "rymde" från svensk militärtjänstgöring och sökte sig över till Norge som frivillig motståndsman och kom att tillhöra det berömda "Kompani Linge". En incident han berättade om inträffade, om jag minns rätt, medan man låg på Hardangervidda och övade inför Rjukan-operationerna. Britterna fällde utrustning, bl.a. Sten Gun, i Allans parlör "en maskin-pistol", samt en instruktör som skulle utbilda dem i dess handhavande. Instruktören berömde vapnet för dess säkerhet och demonstrerade genom att hålla om pipan och stöta kolven i marken hårt varvid - naturligtvis - ett skott brann av och, som Allan uttryckte det, "Det vara bara att begära en ny instruktör från London".

Finns denna incident med i boken Charlie?
Fred
Medlem

Foruminlägg: 70
Registrerad: 24.11.08
Publicerat datum: 2010-02-04 11:41
Charlie skrev:
Hejsan.
Är mycket intresserad alla olika militära händelser, från olika platser (just nu om händelser i Finland). Har nyss läst två böcker av Heikki Ylikangas, om finska inbördeskriget 1918, och några böcker om vinterkriget och fortsättningskriget, bl.a. om striderna vid Suomosalmi. Ska snart läsa om "Klubbekriget". Ett bondeuppror 1596-1597. Inbördeskrig är väldigt blodiga saker.

En mycket bra detalj är utvikbara kartor i böckerna "Striderna vid Soumosalmi" och "El Alamein 1942". Det är intressant att kunna följa de olika händelseförloppen.

The fighting around Suomissalmi is very interesting. I have the book written just after the war by the colonel himself - Silusvuo, was it..? He describes one very funny incident. A Finnish fanenjunker, with his little group, is surprised by a light Soviet tank when about to enter onto the road between Suomissalmi and Raate. As the Finns go down and open fire the tank speeds by, heading for Suomissalmi. The fanejunker empties two magazines from his semi-automatic Mauser pistol towards the slits of the tank, to no avail. In dire anger he jumps onto the road, runs after the tank and throws his empty pistol after it. How is that for fighting spirit...?
Charlie
Medlem

Användares avatar

Publicerat datum: 2010-02-07 12:06
Hejsan.
Allan Mann och incidenten du nämner, Henrik, finns inte med i "Operation Freshman", och inte i Knut Haukelids bok "Sabotörer i Frihetskamp" heller (det kan också vara så att jag inte kommer ihåg just det). Haukelids bok är mycket intressant, då han själv var med vid "Operation Gunnerside", och även vid sänkningen av järnvägsfärjan Hydro, med tungvattnet, på tinnsjön.

Yes, the book by Siilasvuo, about the fihtings at Suomussalmi and Kuhmo is very interesting and good reading.
charlie-r@live.se
Fred
Medlem

Foruminlägg: 70
Registrerad: 24.11.08
Publicerat datum: 2010-02-07 13:29
Helmut Heiber & David M. Glantz - Hitler and his generals

This is supposed to be exact stenographic spripts from the German staff meeetings 1942-1945. They were found quite incidentally and taken care of by American intelligence officers of the 101st airborne division. The original stenographers were then rounded up and participated in the rewriting. The background for this documentation was Hitler's wish (in 1942) to have everything that was said on the higher staff meetings on paper as there had been recent discussions on some decisions.

It is extremely interesting to see how Hitler mixes himself up in absolutely everything. How could one lead a nation at the same time discussing and deciding how many tanks and guns a platoon or company should have. Or the positioning of infinite numbers of small units which all had their own professional military leaders and staffs. The registrations are obviously made while Hitler and his staff members are pondering over various maps as words like "here", "there", "up here" and "down there" are frequently quoted.

As the war develops he gets more and more paranoid towards his own leaders on various levels and everybody is getting their characters described. His well-known sense of details, not always wrong, is very well documented but the frustration of all around him is evident. In the background can always be heard the parrot-like remarks of Keitel.

The manuscripts are not complete as the original papers for a part were burnt. But, it does give a very good background on how German warfare developed.
Redigerat av Fred datum: 2010-02-07 13:29
Karoliner1
Medlem

Användares avatar

Publicerat datum: 2010-02-07 22:16
Fred skrev:
Helmut Heiber & David M. Glantz - Hitler and his generals

This is supposed to be exact stenographic spripts from the German staff meeetings 1942-1945. They were found quite incidentally and taken care of by American intelligence officers of the 101st airborne division. The original stenographers were then rounded up and participated in the rewriting. The background for this documentation was Hitler's wish (in 1942) to have everything that was said on the higher staff meetings on paper as there had been recent discussions on some decisions.

It is extremely interesting to see how Hitler mixes himself up in absolutely everything. How could one lead a nation at the same time discussing and deciding how many tanks and guns a platoon or company should have. Or the positioning of infinite numbers of small units which all had their own professional military leaders and staffs. The registrations are obviously made while Hitler and his staff members are pondering over various maps as words like "here", "there", "up here" and "down there" are frequently quoted.

As the war develops he gets more and more paranoid towards his own leaders on various levels and everybody is getting their characters described. His well-known sense of details, not always wrong, is very well documented but the frustration of all around him is evident. In the background can always be heard the parrot-like remarks of Keitel.

The manuscripts are not complete as the original papers for a part were burnt. But, it does give a very good background on how German warfare developed.

Ja, jag har också den boken men har inte läst den. Säkert tung läst. Bra bok som referens och uppslagsverk
Karoliner1
Medlem

Användares avatar

Publicerat datum: 2010-02-11 21:14
Jag har nyss börjat med Christa Schröders minnen " Hitler var min chef". Och ni andra ?
Charlie
Medlem

Användares avatar

Publicerat datum: 2010-02-20 19:38
Har läst "Dunker och Savolaxbrigaden" av Bertil Nelsson. Den är om Finska kriget 1808-1809. Många likheter med Vinterkriget 1939-40. Stack emellan med "Snabba Cash", av Jens Lapidus, och nu blir det "Ärans vinter", av Claes-Göran Isacson.
charlie-r@live.se
Konigsberg
Medlem

Användares avatar

Foruminlägg: 178
Registrerad: 17.07.07
Publicerat datum: 2010-02-22 14:01
Har precis läst ut ¨Lutzen 1632¨ av Bo Eriksson, en intressant och levande beskrivning av slaget. Framför allt redogörelsen av Torsten Stålhandskes motanfall med sitt finska rytteri efter kungens död gör att nackhåret ställer sig upp!

Nu har jag börjat med ¨Mussolini - En studie i makt¨ av Göran Hägg.
Andreas Magnusson
Medlem

Användares avatar

Foruminlägg: 5
Hemort: Mariestad
Registrerad: 22.06.08
Publicerat datum: 2010-02-25 21:00
Karoliner1 skrev:
Jag har nyss börjat med Christa Schröders minnen " Hitler var min chef". Och ni andra ?

Är den bra? Den blir nog nästa bok att läsa för min del.
knort007@hotmail.com http://www.livenirvana.com
Johan Lupander
Medlem

Användares avatar

Foruminlägg: 822
Hemort: Alingsås
Registrerad: 01.11.05
Publicerat datum: 2010-02-28 09:16
Har just läst färdig Corswants Erik Dahlbergh-biografi - det behövs litet omväxling ibland från allt läsande relaterat till mitt eget skrivande!

Ämnet Erik Dahlberg är högintressant och har tidigare tagits upp av Peter Englund. Tyvärr tycker jag nog att Corswants framställning inte riktigt gör ämnet rättvisa. Det är möjligt att källorna sviker på den punkten, men hennes perspektiv är helt och hållet huvudpersonens anteckningar i vid bemärkelse. Att de i sig är tämligen torra borde ha kompenserats med andra källor eller med fylligare egna bakgrundsbeskrivningar, men så sker inte. Slaget vid Lund på två sidor ... smiley

Dessutom irriteras jag alltid av dålig korrekturläsning med borttappade ord och grammatikfel ... smiley

'Blessed is the man who, having nothing to say,
abstains from giving in words evidence of the fact'.
George Eliot
Johan S
Medlem

Foruminlägg: 34
Registrerad: 16.08.09
Publicerat datum: 2010-03-10 19:31
Jag läser just nu "The Wages of Destruction: The Making and Breaking of the Nazi Economy" av Adam Tooze.

Efter nästan 30 års intresse för andra världskriget hade jag inte väntat mig att läsa något som helt skulle förändra min syn på krigets orsaker och uppkomst, Hitlers intentioner, de globala ekonomiska förhållandena före och under kriget och den nazityska ekonomin. Men det har denna bok gjort, och då har jag ännu inte tagit mig speciellt många kapitel in i boken. Verkligen ett underbart arbete inom ämnet ekonomisk historia.

Jag kan verkligen rekommendera boken, men det underlättar nog läsningen om man, som jag, har ett visst intresse för nationalekonomi.
niklaszetterling
Medlem

Användares avatar

Foruminlägg: 424
Registrerad: 01.11.05
Publicerat datum: 2010-03-10 20:48
Den boken läser jag också och har nästan hunnit igenom hela. En utomordentlig bok. Inget för den som söker lättsam underhållning, men desto mer värdefull för den som verkligen vill begripa vad som formade andra världskriget och hur.
Karoliner1
Medlem

Användares avatar

Publicerat datum: 2010-03-18 21:35
Andreas Magnusson skrev:
Karoliner1 skrev:

Är den bra? Den blir nog nästa bok att läsa för min del.

Ja den var bra. Lika som Traduel Junges " I Hitlers tjänst "
Karoliner1
Medlem

Användares avatar

Publicerat datum: 2010-03-18 21:37
Just nu läser jag Leon Goldensohns anteckningar från Nurnbergrättegången.
Konigsberg
Medlem

Användares avatar

Foruminlägg: 178
Registrerad: 17.07.07
Publicerat datum: 2010-03-19 09:28
Nurnbergrättegången har alltid intresserat mig. Har läst Tusas bok. Men vem var Goldensohns?
Sida 17 av 18 << < 14 15 16 17 18 >
Gå till Forum:
Logga in
Användarnamn

Lösenord

Är du inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Sidbesökare
Gäster: 2
Inga användare inloggade