| Författare |
Pacific |
Lennart C
Medlem

Foruminlägg: 150
Hemort: Partille
Registrerad: 14.07.06 |
| Publicerat datum: 2009-12-28 20:35 |
|
|
Såg att Canal+ kommer att visa HBO:s "Pacific" nu i vår!
Trailerhttp://www.youtube.com/watch?v=e99B80crU3E.
Start 21 mars. |
|
|
| Författare |
RE: Pacific |
Mille
Administratör

Foruminlägg: 1474
Registrerad: 01.11.05 |
| Publicerat datum: 2009-12-28 21:21 |
|
|
Verkar jäkligt bra. Nu ser vi fram emot våren.
M Millerjord |
|
| Författare |
B Hellqvist
Medlem

Foruminlägg: 224
Hemort: Skövde
| Publicerat datum: 2009-12-30 19:20 |
|
|
|
HBO verkar oförmögna att göra dåliga serier, så "The Pacific" kommer att bli en riktig godbit. |
|
|
| Författare |
michael
Administratör

Foruminlägg: 2843
Registrerad: 30.10.05 |
| Publicerat datum: 2009-12-30 19:32 |
|
|
Ser verkligen fram emot den, även om jag kommer att ha svårt att inte tänka på "Shadowlands" lilla kille som gräver i ett klädskåp när jag ser huvudrollsinnehavaren.
Bara de släpper den på DVD tidigt. 
"It is hard to remember that events, now long in the past, was once in the future." F. W. Maitland |
|
|
| Författare |
Karoliner1
Medlem

Foruminlägg: 752
Hemort: Söderfors
Registrerad: 05.04.07 |
| Publicerat datum: 2009-12-30 21:53 |
|
|
michael skrev:
Ser verkligen fram emot den, även om jag kommer att ha svårt att inte tänka på "Shadowlands" lilla kille som gräver i ett klädskåp när jag ser huvudrollsinnehavaren.
Bara de släpper den på DVD tidigt. 
Jag antar att du inte har invisterat i Canal+ Micke ? Om inte så gör du rätt i det. Det är inte värt pengarna och serier som denna och Bands of Brothers kommer allt för sällan |
|
|
| Författare |
Lennart C
Medlem

| Publicerat datum: 2010-03-01 12:12 |
|
|
Nu finns en "the making of the Pacific-fim" upplagd på HBO:s hemsida. Ser än mer lovande ut!
[url]http://www.hbo.com/index.html#/the-pacific/about/video/making-the-pacific.html/eNrjcmbOYC7ULMtMSc13zEvMqSzJTHbOzytJrShRz89JgQkFJKan+iXmpjLns0knlpbkF+QkVtqWFJWmsjGyMXIyMgIAdc8XOA==[/url]
Redigerat av Lennart C datum: 2010-03-01 12:15 |
|
|
| Författare |
RE: Re_ Pacific |
StaLin
Medlem
Foruminlägg: 1
Registrerad: 29.01.08 |
| Publicerat datum: 2010-03-17 20:29 |
|
|
Första avsnittet sändes i måndags morgon (svensk tid). På HBO:s hemsida kan man titta på avsnittet, fast inte om man bor i Sverige.
Men vill man se det ialla fall så kolla på: http://eztv.it/shows/361/the-pacific/ |
|
|
| Författare |
B Hellqvist
Medlem

| Publicerat datum: 2010-04-12 15:08 |
|
|
|
Jag har använt mig av länken ovan, och har precis sett del 5. Landstigningen på Peleliu var nästan lika blodig som den i SPR. Hittills har serien motsvarat förväntningarna! |
|
|
| Författare |
Adam
Medlem

Foruminlägg: 1030
| Publicerat datum: 2010-04-21 19:36 |
|
|
I en dokumentär på SVT om 2:a världskriget så dök Eugene Sledge upp och i ett utdrag ur boken pratade man om hur han såg en amerikansk soldat dra ut guldtänderna på en död japansk soldat. Ska bli intressant om en sådan våldsam scen tar plats i Pacific.
Man ska osäkra sin revolver när statsmän talar om Gud. - Sverker Åström |
|
|
| Författare |
B Hellqvist
Medlem

| Publicerat datum: 2010-04-21 20:19 |
|
|
|
En sådan scen finns med... |
|
|
| Författare |
Adam
Medlem

| Publicerat datum: 2010-04-21 20:43 |
|
|
Modigt och bra av regissören.
|
|
| Författare |
B Hellqvist
Medlem

| Publicerat datum: 2010-04-26 23:30 |
|
|
|
Nu har jag sett del 7, och det var något av det mest brutala jag sett i krigsväg på TV. Hela Peleliu-sviten (del 5-7) är hårtslående, och kan komma att bli klassiska avsnitt. Det finns scener som får "Band of Brothers" att framstå som en utflykt med Mulleskolan... |
|
|
| Författare |
Adam
Medlem

| Publicerat datum: 2010-04-28 19:22 |
|
|
Ska bli väldigt intressant att se.
|
|
| Författare |
B Hellqvist
Medlem

| Publicerat datum: 2010-05-01 22:34 |
|
|
|
En recension av avsnitten 4-7 kommer snart att postas. |
|
|
| Författare |
Lennart C
Medlem

| Publicerat datum: 2010-05-03 18:18 |
|
|
|
Jag har sett 5 avsnitt på C+ och tjuvkikat på del 6 på nätet också. Det är jättesvårt att få grepp om denna serie tycker jag. Imponerande - ja visst. Många scener imponerar verkligen i sin storlagenhet. Men det är ändå svårt att få grepp om karaktärerna i den här serien. Kanske blir det lättare när den kommer på DVD och man kan hela serien på raken? Men dessa tidshopp, svårigheten att känna igen vilka personer det är m.m gör att jag än så länge håller BoB något högre. Förvånansvärt lie rasism gentemot japanerna kommer fram tycker jag. Jag träffade 2 veteraner på Oktoberfesten nere i München för snart 20 år sen - och de som de berättade kommer inte riktigt fram när det gäller den amerikanska synen på japsar. Kanske är det känsligt för skaparna av serien att dra upp detta igen måhända? |
|
|
| Författare |
B Hellqvist
Medlem

| Publicerat datum: 2010-05-03 19:30 |
|
|
Den rasism som skildras i serien är nog nedtonad jämfört med hur det var när det begav sig; med dagens större känslighet på det området lär nog en del sätta kvällskaffet i vrångstrupen i vilket fall som helst.
Serien kan verka lite svår att så grepp om, men det finns tre tydliga huvudroller. Del 1-2 behandlar Guadalcanal, och Robert Leckie och Joe Basilone är centrala. Del 3 handlar om tiden i Melbourne, och Leckie är i centrum. Del 4 tar upp Cape Gloucester och Leckies svårigheter. Dessa fyra avsnitt kan sägas utgöra seriens inledning. Sedan har vi avsnitt 5-7, som tilldrar sig på Peleliu. Leckie "lämnar över" till Eugene Sledge i avsnitt 6, och Sledge är huvudperson fr.o.m. del 5. Peleliu-avsnitten ger en adrenalininjektion åt berättelsen, och utgör en serie i serien. I del 8 återser vi Basilone, från det att han gifter sig och återvänder i stridande tjänst, till landstigningen på Iwo Jima. Del 9 handlar om Sledge på Okinawa, och del 10 om slutet på kriget och vad som hände efter VJ-Day. Jag tror att serien funkar bäst om man ser den i sviter om del 1-4, 5-7, och 8-10. |
|
|
| Författare |
Karoliner1
Medlem

Foruminlägg: 752
Hemort: Söderfors
Registrerad: 05.04.07 |
| Publicerat datum: 2010-05-07 00:55 |
|
|
|
B Hellqvist skrev:
Den rasism som skildras i serien är nog nedtonad jämfört med hur det var när det begav sig; med dagens större känslighet på det området lär nog en del sätta kvällskaffet i vrångstrupen i vilket fall som helst. Ja, jag blir så trött på historieförfalskning och att slakten av sanningen på den politiskt korrekta altararet är försvarbart. Den som inte lär av historien är dömd att göra om misstagen igen ! Hur f_n skall den nya generationen få någon chans att lära sig något om tidigare generationers misstag om allt skall filtreras av den politiska korrektheten ? Är inte sanningen värdig att berättas som den är ? Är det inte ubermenschen attityd av det politiska och journaliska etablisemanget att bedöma och bestäma vad vi vanliga döda klarar av att höra ?  |
|
|
| Författare |
Adam
Medlem

| Publicerat datum: 2010-05-07 14:47 |
|
|
Fast film är film och dokumentär är dokumentär.
Filmer (eller serie i det här fallet) tar alltid sina konstnärliga friheter. Filmer/serier är dessutom kommersiella på ett helt annat sätt än en dokumentärfilm är.
Det är något man ska ha i åtanke när man tittar på filmer i allmänhet och kanske amerikanska krigsfilmer i synnerhet.
|
|
| Författare |
Artur Szulc
Medlem

Foruminlägg: 521
Hemort: Skaraborg
| Publicerat datum: 2010-05-07 18:36 |
|
|
Jag kan inte uttala mig om vilken nivå rasismen bör ha hamnat på för att verka trovärdig - den kunskapen saknar jag om kriget i Stilla havet.
Men nog finns rasismen med.
Därtill är serien vågad på många sätt.
Vill jag veta exakt hur en operation går till så tittar jag ju knappast på Grey´s anatomy.
www.arturszulc.se |
|
|
| Författare |
Mille
Administratör

Foruminlägg: 1474
| Publicerat datum: 2010-05-09 10:47 |
|
|
Jag tycker serien är bra. Man behöver inte visa rasismen öppet i serien för att visa vad parterna anser om varandra. Det visas på andra sätt.
1, Japanerna strider till sista man
2. Amerikanerna skjuter först och fråga sen
Det är inget kafferep man är på och är man känslig så ska man nog inte se serien. i det avseendet så anser jag att den är snäppet värre än BoB.
Jag tycker att det är viktigare att man ser de amerikanska soldaterna inställning till kriget och vilka fasor som upplever och skapar för japanerna.
Man anklagade tyska soldater att plocka guld från lik. Amerikanerna var inte ett dugg bättre, vissa japaner var enbart sårade när man försökte gräva ut guldet med en bajonett.
De som stred var inga änglar och det visas tydligt i serien. Kriget härdade soldaten.
Sen får man ta allt som visas med en nypa salt. Precis som i matlagning så måste man "krydda" det lite för att det ska smaka alla.
M Millerjord |
|