| Författare |
Stort slag på nordkalotten 1944 |
rokka
Medlem
Foruminlägg: 63
Hemort: Yttersta norden
Registrerad: 22.06.07 |
| Publicerat datum: 2007-06-22 17:22 |
|
|
Ett relativt okänt slag under andra världskriget
Ett stortslag under 2 världs kriget som var ett av röda armens 10-11 största , utspelad sig på nordkalotten hösten 44. Detta slag skrivs det väldigt lite om. Striderna är intressant ur flera aspekter ! Polar trakter och väglös terräng.
Trakten intresserar mig då min morbror gjorde rekryten här(Petsamo) hösten 1939 när 2 ryska divisioner anföll den lilla finska garnisionen på ca 200 man. 
Läs och begrunda !
http://www-cgsc.army.mil/carl/resources/csi/gebhardt/gebhardt.asp
Redigerat av rokka datum: 2007-06-22 17:39 |
|
| Författare |
RE: Stort slag på nordkalotten 1944 |
Johan Lupander
Medlem

Foruminlägg: 822
Hemort: Alingsås
Registrerad: 01.11.05 |
| Publicerat datum: 2007-06-22 17:38 |
|
|
|
rokka skrev:
Ett relativt okänt slag under andra världskriget
Ett stortslag under 2 världs kriget som var ett av röda armes 10-11 största , utspelad sig på nordkalotten hösten 44. Detta slag skrivs det väldigt lite om. Striderna är intressant ur flera aspekter ! Polar trakter och väglös terräng.
Du har väl läst Lars Gyllenhaals bok om detta ämne?
'Blessed is the man who, having nothing to say,
abstains from giving in words evidence of the fact'.
George Eliot |
|
|
| Författare |
rokka
Medlem
| Publicerat datum: 2007-06-22 17:42 |
|
|
Hej Johan !
Och hej alla på detta forum ! Jag får börja med att säga att jag är djupt imponerad av sakkunskaperna hos dig Johan och andra som skriver på detta forum. Nej jag har inte läst den boken du talar om men kommer säkert att göra det när jag vet att boken finns.
Slutligen får jag säga Glad midsommar till alla här ! 
Redigerat av rokka datum: 2007-06-22 17:43 |
|
| Författare |
rokka
Medlem
| Publicerat datum: 2007-06-22 18:09 |
|
|
|
Eftersom jag är ny på forumet så får jag väl fråga om slaget nämnts på detta forum ? |
|
| Författare |
patrik
Medlem

Foruminlägg: 115
Registrerad: 22.10.06 |
| Publicerat datum: 2007-06-22 19:46 |
|
|
När det gäller Lars Gyllenhaals Slaget om Nordkalotten så måste jag vara kritisk. Boken har ett aldeles för okritiskt förhålningssätt till de Sovjetiska partisanerna. Främst när det gäller kritiskt granska de påståendena de läger fram. Bla annat återges utan någon som helst jämnförelse med finska källor rent fantasifulla och överdrivna siffror när det gäller vad dessa partisaner skulle ha åsammkat Finska och tyska armen. Där emot nämns ingenting om den terror dessa förband bedrev mot oskyddad civilbefolkning i östra Finland. Bättre att läsa en finska författares bok, "Det nedtystade kriget" (Inget för den svag hjärtade) som visar partisankrigets sanna ansikte.
Lars Gyllenhaals efterkommande bok svenskar i krig 1914-1945, är dock ett mästerverk, så allt är förlåtet!
När det gäller Petsamo Kandahalsk operationen är jag tämligen säker på att den inte är en av rödarmens 10-11 största slag. Både Viborg och Petroskoi operationerna sommarn 1944 var större. Där emot så bedrevs de på ett av de svåraste platserna ur klimat, terräng och underhålls synpunkt. Detta kanske de endå skall ha ett erkännade för.
Redigerat av patrik datum: 2007-06-22 19:53 |
|
|
| Författare |
rokka
Medlem
| Publicerat datum: 2007-06-22 20:04 |
|
|
Ledsen att göra dig besviken Patrik Kirkenäs operationen var det tionde största slag som röda armen var inblandad i 1944. Enligt mitt käll mtrl 
Ur Levenworth pappren
The Pets amo-Kirkenes Operation, as the Soviets have named it, is important in Soviet military history. It was the "tenth crushing blow of 1944," the last in a series of strategic offensive operations conducted by Soviet armed forces that year.2
Tro värdigt ? Ja 
Redigerat av rokka datum: 2007-06-22 20:11 |
|
| Författare |
patrik
Medlem

| Publicerat datum: 2007-06-22 20:36 |
|
|
|
Nå du skrev inte 1944 högst upp, då stämmer det väl. |
|
|
| Författare |
Johan Lupander
Medlem

Foruminlägg: 822
Hemort: Alingsås
Registrerad: 01.11.05 |
| Publicerat datum: 2007-06-23 00:53 |
|
|
rokka skrev:
Ledsen att göra dig besviken Patrik  Kirkenäs operationen var det tionde största slag som röda armen var inblandad i 1944. Enligt mitt käll mtrl
Ur Levenworth pappren
The Pets amo-Kirkenes Operation, as the Soviets have named it, is important in Soviet military history. It was the "tenth crushing blow of 1944," the last in a series of strategic offensive operations conducted by Soviet armed forces that year.2
Tro värdigt ? Ja 
Nja, Ditt citat "tenth crushing blow" säger faktiskt ingenting om relativ storlek mellan operationerna. Det bör nog översättas med "den tionde krossande (förkrossande) operationen", inte "den tionde största".
'Blessed is the man who, having nothing to say,
abstains from giving in words evidence of the fact'.
George Eliot |
|
|
| Författare |
rokka
Medlem
| Publicerat datum: 2007-06-23 08:34 |
|
|
Kanske det Men man kan ju fråga sig vad det relevanta är i att ange något som det tionde i ordningen . Det är ett tag sedan jag läste hela storyn och det är en rätt stor text massa , men är rätt säker på att det sägs så på fler ställen i texten.
Soviet satte iaf in 97000 man i anfallet på Tyskarna här och det finns alldeles säkert kalender bitare som håller koll på styrkeförhållanden.
Boken som du refererar till tycker du att den boken är läsvärd ? Skulle tippa på att han sneglat lite på länken som jag angav då detta torde vara det enda så omfattande mtrl som skrivits om detta i väst 
Ang slaget så frågade jag om det vart uppe till debatt här tidigare ?
Redigerat av rokka datum: 2007-06-23 08:35 |
|
| Författare |
Henrik
Medlem

Foruminlägg: 624
Hemort: Karlstad
Registrerad: 04.04.06 |
| Publicerat datum: 2007-06-23 10:31 |
|
|
Jag har också läst Lars Gyllenhaals förtjänstfulla bok. Även "Johann Voss" beskriver i sin Soldat i Waffen SS detta skeende ingående. Som engelsk språkvetare törs jag utlova att den korrekta översättningen är "Det tionde dråpslaget" och refererar till att operationen var den tionde i ordningen då Stalin kastade ut de nikulturnoy inkräktarna.
Storleken 97.000 man motsvarar en armékår, på taktikkartor utmärkt av en rektangel med tre xxx ovan. Det skall jämföras med storleken på de i övriga Sovjet opererande styrkorna - fronter. De senare motsvaras av armégrupp och är två nivåer högre ån kår. I storlek rör sig en armégrupp eller front om, grovt räknat 500.000 till 1.000.000 man och utmärks med xxxxx ovan rektangeln på lägeskartor. Under 1944 var det inte alls ovanligt att en tysk, av förluster ihopkrympt, armégrupp slogs mot tre, fyra eller rent av fem sovjetiska fronter.
Redan vid Stalingrad två år tidigare slogs den 6. tyska armén (300.000 man i motsvarande 25 divisioner om man räknar in alla löskeförband som luftwaffedivisioner etc) mot ett 110-tal sovjetiska divisoner indelade i tre fronter. Räknat i arméer var det 15 mot 1.
Inte underligt att Sovjetunionen - enligt underrättelsetjänstens i ämnet utgivna KH-bok - räknade med att vid anfallsstrid krävdes ett styrkeförhållande på 9 mot 1 plus artilleri för att lyckas. Om fienden, NATO eller lillmakten Sverige hunnit befästa sig, erfordrades 27-1.. |
|
|
| Författare |
rokka
Medlem
| Publicerat datum: 2007-06-23 11:31 |
|
|
Jag räknade kallt med att på denna sida får man både lägga in backväxel och benen på ryggen när man påstår något Nå väl man är väl inte sämre än att man tar till sig infot.
Kännedomen och mängden litteratur om slaget är dock litet om man jämför med tex dom lågintensiva striderna i Narvik 1940. |
|
| Författare |
Henrik
Medlem

| Publicerat datum: 2007-06-23 13:24 |
|
|
Det är ju helt riktigt! Med tanke på den oerhörda betydelse som tillmättes och fortfarande tillmäts Ishavskonvojerna är det häpnadsväckande att denna viktiga (land-)krigsskådeplats nära nog helt ignorerats. Kanske att vi kan väcka intresse hos, ahem, någon eller några medlemmar av detta forum?  |
|
|
| Författare |
patrik
Medlem

| Publicerat datum: 2007-06-23 13:28 |
|
|
|
Henrik skrev:
Jag har också läst Lars Gyllenhaals förtjänstfulla bok. Även "Johann Voss" beskriver i sin Soldat i Waffen SS detta skeende ingående. Som engelsk språkvetare törs jag utlova att den korrekta översättningen är "Det tionde dråpslaget" och refererar till att operationen var den tionde i ordningen då Stalin kastade ut de nikulturnoy inkräktarna.
Storleken 97.000 man motsvarar en armékår, på taktikkartor utmärkt av en rektangel med tre xxx ovan. Det skall jämföras med storleken på de i övriga Sovjet opererande styrkorna - fronter. De senare motsvaras av armégrupp och är två nivåer högre ån kår. I storlek rör sig en armégrupp eller front om, grovt räknat 500.000 till 1.000.000 man och utmärks med xxxxx ovan rektangeln på lägeskartor. Under 1944 var det inte alls ovanligt att en tysk, av förluster ihopkrympt, armégrupp slogs mot tre, fyra eller rent av fem sovjetiska fronter.
Redan vid Stalingrad två år tidigare slogs den 6. tyska armén (300.000 man i motsvarande 25 divisioner om man räknar in alla löskeförband som luftwaffedivisioner etc) mot ett 110-tal sovjetiska divisoner indelade i tre fronter. Räknat i arméer var det 15 mot 1.
Inte underligt att Sovjetunionen - enligt underrättelsetjänstens i ämnet utgivna KH-bok - räknade med att vid anfallsstrid krävdes ett styrkeförhållande på 9 mot 1 plus artilleri för att lyckas. Om fienden, NATO eller lillmakten Sverige hunnit befästa sig, erfordrades 27-1..
Jag vet inte om du ser ett problem i att LG sitter och intervjuar krigsförbryttare och helt utan faktakoll köper deras rövarhistorier.
Rent militärt skapade dessa "Partisan förband" nästan ingenting.
Det är ungefär som att sitta och intervjua Bosnien-Serber om derras krigsminnen utan att verifera derras uppgifter med motståndar sidan.
Läs tillexempel "Med döden i hällarna" om hur numerärt underlägsna finska förband nästan helt utplånade den 1. Partisanbrigaden 1942. Det vissar hur bra dessa "combatanter" verkligen var. |
|
|
| Författare |
Henrik
Medlem

| Publicerat datum: 2007-06-23 14:07 |
|
|
Se den för vad den är, ett förstlingsverk av en då oprövad och oerfaren förmåga som, vad jag anser, förtjänstfullt lyft fram ett historiskt skede och en krigsskådeplats som ditintills förbigåtts med tystnad. Att framhålla Sveriges tveksamma agerande gentemot de krigförande och hur detta skiftat med krigslyckkan anser jag vara synnerligen förtjänstfullt.
Sedan är det alltid problematiskt med "partisaner", "befrielserörelser" och "motståndshjältar." Tyvärr gömmer de sig alltsom oftast bland civilbefolkningen och använder den som skydd och skyl, vilket gör att de sällan betalar något pris för sin övertygelse. Det överlämnas gladeligen av dessa hjältar till vanliga civila som i Oradour, Lidice eller Song My.
Samtidigt skall man komma ihåg att en stat eller sammanslutning av människor med politiska ambitioner alltid kämpar med de medel som står dem till buds och att de i ett läge som av dem uppfattas som "liv eller död" sk**er i folkrätt, krigslagar och andra hämmande moraliska påbud.
Krigsförbrytare fanns överallt och på alla sidor! Det är en fråga om VEM som äger rätten att definiera vad som är en krigsförbrytelse respektive hjältedåd. |
|
|
| Författare |
patrik
Medlem

| Publicerat datum: 2007-06-23 15:12 |
|
|
|
Henrik skrev:
Se den för vad den är, ett förstlingsverk av en då oprövad och oerfaren förmåga som, vad jag anser, förtjänstfullt lyft fram ett historiskt skede och en krigsskådeplats som ditintills förbigåtts med tystnad. Att framhålla Sveriges tveksamma agerande gentemot de krigförande och hur detta skiftat med krigslyckkan anser jag vara synnerligen förtjänstfullt.
Sedan är det alltid problematiskt med "partisaner", "befrielserörelser" och "motståndshjältar." Tyvärr gömmer de sig alltsom oftast bland civilbefolkningen och använder den som skydd och skyl, vilket gör att de sällan betalar något pris för sin övertygelse. Det överlämnas gladeligen av dessa hjältar till vanliga civila som i Oradour, Lidice eller Song My.
Samtidigt skall man komma ihåg att en stat eller sammanslutning av människor med politiska ambitioner alltid kämpar med de medel som står dem till buds och att de i ett läge som av dem uppfattas som "liv eller död" sk**er i folkrätt, krigslagar och andra hämmande moraliska påbud.
Krigsförbrytare fanns överallt och på alla sidor! Det är en fråga om VEM som äger rätten att definiera vad som är en krigsförbrytelse respektive hjältedåd.
Det finns INGA motsvarande händelser av krigsförbrytelser från finländskt håll, där man som enda syfte bildat förband för att mörda civila.
När det gäller rätten att definera krigsförbryteleser blir jag helt förbluffad över ditt resonemang. En krigförbrytelse defineras av sin handling, ingenting annat.
Du är möjligt viss inte den Henrik som gett ut en bok för 1 år sedan helt utan källförteckning? |
|
|
| Författare |
Henrik
Medlem

| Publicerat datum: 2007-06-23 16:05 |
|
|
|
patrik skrev:
När det gäller rätten att definera krigsförbryteleser blir jag helt förbluffad över ditt resonemang. En krigförbrytelse defineras av sin handling, ingenting annat.
Tyvärr har du helt fel i ditt antagande. Om du hade haft rätt hade Arthur "Bomber" Harris inte adlats utan hängts, i galgen bredvid den som var avsedd för Göring, för sin hänsynslösa och brutala bombningskampanj med den uttalade målsättningen att döda den tyska civilbefolkningen. Gen US Omar Bradley hade avrättats på fläcken efter att ha gett order att "inga fångar får tas". Osv, osv.
När du påstår - med kraft - att det inte finns några krigsförbrytelser från finsk sida har du återigen fel. Jag har personligen talat med veteraner som berättat att man "knackade" eller "filade" spetsarna på sina kulor i avsikt att göra skottet mer dödligt. M.a.o tillverkade de finska soldaterna dum-dumkulor, enligt krigets lagar förbjudet.
Svaret på din sista fråga är nej, jag har inte gett ut någon bok överhuvudtaget.
Redigerat av Henrik datum: 2007-06-23 16:08 |
|
|
| Författare |
patrik
Medlem

| Publicerat datum: 2007-06-23 16:27 |
|
|
|
Så du mennar, bara för att inte Sir Harris blev hängd, så var hans handlingar inte ett brott? |
|
|
| Författare |
rokka
Medlem
| Publicerat datum: 2007-06-23 16:34 |
|
|
Det är väl segrarna som skriver historien därför klarade sig dom ansvariga för bla terrorbombningarna av Dresden.
Det lär finnas ett fall under fortsättningskriget där en Finsk fjärrpatrull gick in på ett sjukhus motsvarande och avrättade civila. Efter den händelsen lär det ha blivit smutsigare från Ryssarnas sida åxå. Har tyvärr inga källor att hänvisa till. |
|
| Författare |
patrik
Medlem

| Publicerat datum: 2007-06-23 16:41 |
|
|
|
rokka skrev:
Det är väl segrarna som skriver historien därför klarade sig dom ansvariga för bla terrorbombningarna av Dresden.
Det lär finnas ett fall under fortsättningskriget där en Finsk fjärrpatrull gick in på ett sjukhus motsvarande och avrättade civila. Efter den händelsen lär det ha blivit smutsigare från Ryssarnas sida åxå. Har tyvärr inga källor att hänvisa till.
Nä och då tycker jag inte att du skall nämna det. Jag har plöjt en hel del böcker, samt talat med veteraner, så dina uppgifter verkar helt grundlösa. |
|
|
| Författare |
rokka
Medlem
| Publicerat datum: 2007-06-23 16:46 |
|
|
Ja FÖRLÅT då Patrik för mitt korkade påstående.
Redigerat av rokka datum: 2007-06-23 16:47 |
|